środa, 12 września 2012

Lauren Oliver - "Pandemonium"



Lena zyskała miłość. Wkrótce potem straciła tego, na którym zależało jej najbardziej. Po gorzkiej ucieczce z Portland dziewczyna zagłębia się w Głuszę, zostawiając przeszłość za sobą. Jednak mimo wszystko Lena zamierza walczyć - w imię miłości, którą jej odebrano.
„Miłość. Gdy tylko wpuścisz do swojego serca to słowo, gdy tylko pozdwolisz mu zapuścić korzenie, rozprzestrzeni się jak grzyb we wszystkich zakamarkach twojej duszy - a wraz z nim pytania, drżące, pączkujące lęki, które sprawią, że nigdy nie zaznasz spokoju.”
Niedaleka przyszłość. Miłość została sklasyfikowana jako choroba, amor deliria nervosa, a na samą myśl o niej drży większość cywilizacji. Ludzie chętnie poddają się zabiegowi, który ma chronić ich przed staniem się ofiarą tej przypadłości. Lena Haloway to nastolatka, która całe życie spędziła wierząc, że miłość to najgorsza zaraza, która kiedykolwiek dotknęła społeczeństwo. Dziewczyna odliczała dni do zabiegu - ale wtedy poznała Aleksa. Chłopak sprawił, iż Lena zaczęła postrzegać wszystko inaczej, stała się bardziej niezależna, a co najważniejsze rozpoczęła myśleć samodzielnie, dostrzegając drugą stronę medalu. Ich wspólna ucieczka skończyła się tragicznie. Choć nastolatce udało opuścić Portland, Alex nie miał tyle szczęścia i Lena zobaczyła go po raz ostatni, stojącego w płomieniach. Dziewczyna skryła się w Głuszy, wśród Odmieńców. Szybko dołączyła do swego rodzaju ruchu oporu, rozpoczynając walkę z panującą wokół niej rzeczywistością. Sytuacja staje się coraz bardziej napięta, nieuchronnie zbliża się wybuch rewolucji. Wkrótce nastolatka poznaje Juliana, zwolennika zabiegów i walki z delirią. I dzieje się coś, czego żadne z nich się nie spodziewało...

Cała historia podzielona jest na występujące naprzemiennie rozdziały „wtedy” i „teraz”. Dzięki temu możemy dowiedzieć się zarówno, co działo się tuż po zakończeniu poprzedniej części, jak i później, po upływie kilku miesięcy. W „Pandemonium” przeplatają się losy Leny znajdującej się w Głuszy, powoli leczącej rany po ucieczce i pewnej, że Alex zginął, jak i Leny, która jest działaczką ruchu oporu, walczy o miłość i własne życie.

Główna bohaterka, w porównaniu z wydarzeniami z pierwszego tomu, bardzo się zmieniła. Tamta Lena była nieco naiwna, pełna optymizmu, wiary i nadziei. Ta Lena poznała smak miłości, widziała śmierć, stała się ostrożniejsza, odważniejsza i nieco bardziej cyniczna. To praktycznie dwie różne osoby, lecz równocześnie Magdalena w pewnym sensie została taka sama.
„Bo nigdy tak naprawdę nie będziemy w stanie zrozumieć drugiego człowieka. Możemy jedynie próbować, szukając po omacku drogi przez tunele, starając się oświetlić je pochodnią.”
„Delirium” to książka, która bardzo przypadła mi do gustu. Na kontynuację czekałam z niecierpliwością, ale i pewną obawą. Nie byłam pewna, czego mam się spodziewać. Okazało się, że druga część jest dużo lepsza od poprzedniczki i postawiła wysoko poprzeczkę ostatniemu tomowi. Podczas czytania nie można pozostać obojętnym, a końcowe rozdziały są pełne nerwowego przekręcania stron i obgryzania paznokci.

Od utworu nie sposób się oderwać. Niemal każdy z rodziałów kończy się tak, że wręcz niemożliwym jest przerwać lekturę. A zakończenie po prostu zwala z nóg. Nie mogę uwierzyć, że „Pandemonium” skończyło się w taki właśnie sposób i nie mam pojęcia, jak wytrzymam do premiery „Requiem”; oczekiwanie na finał będzie prawdziwą udręką. Ostatnie słowa zostawiły we mnie pewnego rodzaju pustkę i wciąż jeszcze się po nich nie otrząsnęłam.

Jestem pełna uznania dla Lauren Oliver i tego, jak postanowiła pokierować dalszymi losami Leny. Polecam tę serię każdemu - oryginalny pomysł, nietypowe rozwiązania i rozwijająca się główna bohaterka stanowią mieszankę idealną. 

Premiera już w październiku!

Delirium | Pandemonium | Requiem

Za książkę serdecznie dziękuję wydawnictwu Otwarte.

28 komentarzy:

  1. A ja jeszcze pierwszej cześci nie przeczytałam.. musze to nadrobic koniecznie!:)

    OdpowiedzUsuń
  2. już nie mogę się doczekać kiedy dopadnę "pandemonium". pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę w końcu sięgnąć po tę serię:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Qrcze ty już "Pandemonium" przeczytałaś, a ja jeszcze "Delirium" nie dorwałam :( Aż mi się smutno zrobiło. Muszę w końcu wziąć się w garść.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam na nią chrapkę. I to wielką:D

    OdpowiedzUsuń
  6. Szczęściara z Ciebie :) Ja jeszcze "Delirium" mam przed sobą, ale już czuję, że lektura obydwu części będzie przyjemnością :)
    A okładka jest prześliczna! :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Z niecierpliwością wyczekuję premiery... W tym samym dniu pójdę do księgarni! :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Delirium skończyło się tak... że nie ma opcji, żebym nie sięgnęła po kontynuację ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Delirium i Pandemonium są na mojej liście MUST HAVE, naprawdę baaardzo chcę obie pozycje przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  10. A mówią, że właśnie pierwsze części są najlepsze a tu proszę jakie zaskoczenie :) Pozytywne!

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja już niedługo zabieram się za "Delirium". Już nie mogę się doczekać :)
    Recenzja bardzo zachęcająca :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Ale mi narobiłaś ochoty na tę książkę! Muszę ją przeczytać! Tym bardziej, że pierwsza cz. bardzo mi się podobała ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Koniecznie muszę mieć! Ale narobiłaś mi ochoty na tę książkę! Teraz nie będę mogła wytrzymać do premiery!

    OdpowiedzUsuń
  14. Słyszałam o tej serii, ale jakoś nie jestem do niej przekonana.

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo intryguje mnie ta seria! A i okładka śliczna :) Kiedyś się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Heh, u mnie książka czeka na półce :D Nie mogę się doczekać przeczytania :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie słyszałam o tej serii i chyba mam czego żałować...

    OdpowiedzUsuń
  18. Widzę, że powyższa seria zbiera same pochwały. Muszę zatem sięgnąć najpierw po „Delirium” a dopiero potem po jej kontynuacje.

    OdpowiedzUsuń
  19. Jeszcze nie czytałam "Delirium" a tu już kolejny tom...Będę musiała teraz zdobyć obie :)))

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo kusi mnie Delirium ale narazie nie mam funduszy na zakup, ale przy najbliższej okazji na pewno będzie moja:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Od jakiegoś czasu bardzo chcę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ojej, a ja jeszcze jedynki nie przeczytałam! :P

    OdpowiedzUsuń
  23. Czytałam "Siedem razy dziś" tej autorki i podobała mi się, za tę trylogię może też się zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Muszę nadrobić wreszcie zaległości z pierwszym tomem, który już od dłuższego czasu gości na mojej półce :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Jak tylko wyjdzie, biorę ją w swoje łapska ;D

    OdpowiedzUsuń
  26. Jak na razie odpuszczę sobie tę serię, ale w przyszłości z pewnością zwrócę na nią uwagę:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Jestem świeżo po lekturze drugiej części i podobnie jak Ty nie wiem jak wytrzymam do premiery trzeciej części... Nie chcę zdradzać tutaj szczegółów zakończenia tym, którzy jeszcze nie mieli przyjemności skończyć tej lektury, ale po tym zakończeniu nie mogę sobie wyobrazić jak to teraz będzie? Co zrobi Lena? Wspaniała książka. Zupełnie inna niż wszystkie jakie do tej pory czytałam. Polecam!

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)