niedziela, 9 września 2012

Amanda Hocking - "Zamieniona"



Znów masz sześć lat. Są Twoje urodziny, dzień, który z założenia powinien być dniem wypełnionym beztroską zabawą. Nagle dzieje się coś, czego nikt się nie spodziewał: Twoja matka próbuje Cię zabić, krzycząc przy tym, że nie jesteś jej dzieckiem, tylko potworem. Jest w tym część prawdy czy może kobieta po prostu zwariowała?

Wendy Everly to uparta i nieco zbuntowana nastolatka. Często zmienia szkoły i czuje, że nigdzie nie pasuje. Mieszka razem ze starszym bratem, Mattem i ciotką Maggie. Obydwoje darzą ją miłością i na dobrą sprawę zrobiliby dla niej wszystko. Matka dziewczyny znajduje się w szpitalu psychiatrycznym, po tym, jak dźgnęła małą Wendy nożem, wrzeszcząc, że nie jest jej córką. Dziewczyna ma wrażenie, że jest inna i nie może nigdzie znaleźć sobie miejsca, ale w końcu która nastolatka nie czuje podobnie? Jest jednak coś, co z całą pewnością nie wpasowuje się w normalność: Wendy potrafi sprawić, by inni robili to, czego ona od nich żąda. Stara się nie wykorzystywać swej zdolności, lecz czasem jest to wręcz silniejsze od niej.

Pewnego dnia w szkole pojawia się Finn, który uważnie obserwuje siedemnastolatkę. Szybko okazuje się, że jest kimś więcej niż zwyczajnym uczniem. Wyznaje dziewczynie sekret jej pochodzenia, a słysząc jego słowa Wendy zaczyna zastanawiać się, czy mieszkająca w psychiatryku matka nie miała co do niej racji. Może naprawdę nie jest tym, za kogo wszyscy ją uważają? Choć początkowo prawda brzmi wręcz niewiarygodnie, w końcu elementy układanki wskakują na swoje miejsce i staje się jasne, że nastolatka nie jest zwykłym człowiekiem - że w ogóle nim nie jest.
„Cały czas na mnie patrzył. To pewnie cholerny socjopata. Najgorsze, że uznałam, iż to urocze.”
Choć „Zamieniona” to książka, która szturmem zdobyła rynek wydawniczy, początkowo nie byłam pewna, czy w ogóle chcę ją przeczytać. Raczej nie planowałam sięgać po tę trylogię, ale jak widać nigdy nie można mówić „nigdy. Gdy nadarzyła się taka okazja, postanowiłam dać szansę serii, która przysporzyła młodej Amandzie Hocking wielką popularność.

Wampiry, wilkołaki, anioły - to wszystko już było. Nie będzie pewnie zaskoczeniem, jeśli powiem, że trudno znaleźć dziś powieść, która wyrwałaby się ze znanych wszystkim schematów. Utwory przeznaczone głównie dla młodzieży coraz częściej są wręcz takie same, rażąc powielaniem pomysłów. Nic więc dziwnego, że debiut Hocking zdobył rzesze fanów: jest on zupełnie innych od książek, które znacie.

W „Zamienionej” pojawiają się Trylle. Są to trole, ale bynajmniej nie przypominają one istot, które pamiętamy z opowieści. Wyglądają jak ludzie, uwielbiają chodzić boso, a w ich społeczności manują rządy monarchiczne. Jest coś, co w pewnym sensie wyróżnia ich z tłumu: Trylle zaraz po urodzeniu podrzucane są bogatym rodzinom; ludzkie dziecko natomiast zamieszkuje z trolami. Po kilkunastu latach, kiedy zaczynają ujawniać się specjalne zdolności Trylli, zostają one namierzane przez tropicieli i przybywają do swej prawdziwej rodziny.

Z jednej strony nie do końca potrafię zrozumieć cały ten zachwyt, jaki wzbudził debiut młodej autorki, jednak z drugiej nie mogę nie docenić oryginalności, która znajduje się w całej tej historii. Mimo wszystko uważam, że porównanie „Zamienionej” to twórczości J. K. Rowling jest co najmniej na wyrost. Książka Hocking ma w sobie pewien urok, zresztą powiew świeżości, który znajduje się w tej opowieści, z pewnością zachwyci niejedną osobę. Niestety jest to utwór nie do końca dopracowany, lecz i tak nie mogę powiedzieć, że „Zamieniona” nie przypadła mi do gustu.

To, co najmniej spodobało mi się w tej powieści, to fakt, że spora część książki przypomina raczej dłuższy wstęp. Na początku nie uświadczymy nagłych zwrotów akcji, ale z jakiegoś powodu i tak nie jest łatwo oderwać się od utworu. Jednak im dalej, tym lepiej, coraz więcej się dzieje, a ostatnie kilkadziesiąt stron czyta się wprost w błyskawicznym tempie.

Wendy to bohaterka, którą od razu obdarzyłam sympatią. Choć bywa uparta i może nieco dziecinna, na ogół jest odważna, uczuciowa, skłonna do poświęceń i dowcipna, potrafi się też odgryźć. Finn niemal błyskawicznie skradł moje serce. To postać, którą otacza mgiełka tajemnicy, ale ciężko jej nie lubić. Ogólnie bohaterowie wzbudzają emocje, od tych negatywnych po pozytywne, dlatego ich kreacja jest jak najbardziej na plus.

Kolejnym, co uważam za atut tej książki, jest wątek miłosny - niewątpliwie dopracowany, a sam w sobie stanowi owoc zakazany i naprawdę trudno jest pozostać obojętnym czytelnikiem.

„Zamieniona” to naprawdę miłe zaskoczenie. Nie spodziewałam się po tym utworze wiele, jednak pozytywnie się rozczarowałam. Mimo kilku mankamentów nie mogę doczekać się momentu, w którym zapoznam się z drugim tomem serii, mianowicie „Rozdartą”. To oryginalna, wciągająca powieść, idealna po stresującym dniu. Właśnie czegoś takiego potrzebowałam: lekkiej, przyjemnej lektury - a dostałam nawet więcej.

Zamieniona | Rozdarta | Przywrócona

Zachęcam do zapoznania się ze zwiastunem (cudowny!):


Za książkę serdecznie dziękuję księgarni Matras.

Debiut Amandy Hocking jest też dostępny w księgarni Gandalf.

18 komentarzy:

  1. Czytałam tę książkę, ale nie dałam rady jej dokończyć. Główna bohaterka była strasznie denerwująca, i chociaż, jak piszesz, pomysł z trylliami jest w pewien sposób nowy i "świeży", to mi nie wystarczył. Fabuła w dużym stopniu jest niedopracowana, a akcja taka... mdła. :-/

    OdpowiedzUsuń
  2. Od jakiegoś czasu planuję sięgnąć po tę serię, lecz jeszcze tego nie uczyniłam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Planuję przeczytać;) I urzekła mnie ostatnia okładka, jest cudna^^

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba jednak odpuszczę sobie tę książkę...

    OdpowiedzUsuń
  5. cała seria mnie interesuje, od dłuższego czasu planuję zabrać się za przeczytanie książek wchodzących w jej skład ;]

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo chciałam ją przeczytać i księgarnia Matras zadeklarowała się, ze mi ją wyśle, ale coś wydaje mi się, że znowu nic nie dostanę.

    Cieszę się, że Ci się podobała. Słyszałam o tej serii dużo różnych opinii i chciałam przekonać się na własnej skórze, ale jakoś tak nie bardzo mnie ciągnie, bo mam teraz bardzo dużo książek na liście "kupić natychmiast" ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dużo już się o tej serii nasłuchałam, ale jakoś nie mam ochoty zaopatrywać się w nią na razie. Kiedyś przyjdzie czas na to :).

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam pierwszą część, nawet mam ją na swojej półce, ale wątpię, bym szczególnie polowała na następne tomy. Dla mnie to była książka raczej średnia, nic nowego, choć przyznam, że trolle to nawet ciekawy temat :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie jestem w 100 % przekonana :(

    OdpowiedzUsuń
  10. Ostatnia okładka zrobiła na mnie największe wrażenie, piękna! Co do samej książki, może kiedyś się wezmę za serię... na razie muszę pokończyć/pozaczynać te co mam na półce, bądź na oku ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Podoba mi się ta pierwsza zagraniczna okładka z pomarańczowymi motylami - taka... słodka! Ale książka nie dla mnie, wydaje mi się słaba - to chyba mój szósty zmysł czy coś takiego daje o sobie znać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam, ale średnio przypadła mi do gustu. ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. nie wiem, niby nie moje kliamty, ael coś mnie zachęca do tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Może kiedyś uda mi się z nią zapoznać.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. Książkę już przeczytałam i spodobała mi się. Teraz czas na drugi tom:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  16. Polubiłam tą trylogię i nie mogę się doczekać kiedy dopadnę się do ostatniego tomu. Jednak ja również uważam, że Amandy Hocking nie powinno się porównywać do J. K. Rowling. Obie piszą zupełnie o czym innym.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)