środa, 29 sierpnia 2012

Gabriel Garcia Marquez - "Sto lat samotności"



Są książki, które wzbudzają w czytelniku całą gamę emocji. Od zachwytu po niesmak, poprzez ciekawość czy oburzenie. Są też takie książki, które niepostrzeżenie wkradają się do umysłu odbiorcy, przez co przedstawieni w nich bohaterowie wciąż żyją w naszych głowach nawet po zakończeniu lektury. Są też i książki, do których wraca się nie raz i nie dwa, by znów odkryć coś, czego być może nie udało się dostrzec poprzednim razem. Wszystkie trzy kategorie zdecydowanie spełnia „Sto lat samotności”.
„Co mnie najbardziej martwi to cały ten czas, który straciliśmy.”
Jest to pozycja z całą pewnością nietypowa, pełna przemyśleń, trochę pokręcona, ale również niesamowicie wciągająca. Choć brak tu wartkiej akcji, po prostu nie sposób się oderwać się od czytania, a każdorazowa przerwa w lekturze jest istną katorgą - a zarazem wielokrotnie trudno nie zatrzymać się, by przetworzyć zapisane na papierze słowa. To historia pełna paradoksów, sprzeczności; tu zjawiska niemożliwe i wręcz niewyobrażalne są na porządku dziennym, a rzeczy zwykłe wzbudzają zdumienie. 

W opowieści pojawia się cała gama postaci, a każda z nich jest inna i wyróżniająca się spośród pozostałych. Początkowo dość łatwo nieco pogubić się w dociekaniu kto jest kim, zwłaszcza, iż wiele imion się powtarza i zdarza się, że kilku bohaterów nazywa się tak samo. Mimo wszystko stosunkowo szybko można to przyswoić, a postaci szybko zaczynają żyć własnym życiem, przekonując, że istnieją naprawdę.
„Nie masz się co skarżyć - mówiła Urszula mężowi. - Dzieci zwykle dziedziczą głupotę po rodzicach.”
Początkowo właściwie nie byłam pewna, czy napiszę cokolwiek na temat tej powieści. Nie miałam pojęcia, jak się za to zabrać, gdyż jest to utwór tak złożony i wielopłaszczyznowy, że tak naprawdę nawet nie wiadomo, od czego zacząć. Nie mogłam jednak przemilczeć tak niezwykłego dzieła - zwłaszcza, że od momentu, kiedy skończyłam lekturę, wciąż wracam do niego myślami.

Czytanie „Stu lat samotności” to wspaniałe przeżycie, a każda kolejna strona może kryć coś, czego zupełnie byśmy się nie spodziewali. Pełna absurdów, ale równocześnie piękna i wzbudzająca mnóstwo uczuć historia z drugim dnem.
„Literatura jest najlepszą zabawką, jaką wymyślono, żeby drwić z ludzi.”
Kiedy przeczytałam ostatnią stronę, ostatnie zdanie, poczułam ogromną pustkę - zupełnie, jakbym zostawiła część siebie w Macondo, wśród dobrze znanych mi postaci. Chciałam zacząć czytać tę książkę ponownie, by znów znaleźć się w tym intrygującym, w pewnym sensie paradoksalnym świecie. Zaczęłam tęsknić za rodziną Buendiów, których losy zostały naznaczone piętnem samotności, miłości - często tej nieszczęśliwej bądź zakazanej, niezrozumienia, głodu wiedzy, władzy i nieśmiertelności. Magiczna opowieść, przenikająca na wskroś, nie opuszczająca naszych myśli ani na moment.
„Czas także ulega potknięciom i wypadkom i dlatego może się rozbić i zostawić w jednym pokoju ułamek swojej wieczności.”

Tę książkę można nabyć w księgarni Gandalf.

19 komentarzy:

  1. Powiem krótko chcę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna recenzja pięknej książki i nic więcej nie mam do dodania :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jedna z moich ukochanych książek. Lubię do niej wracać, za każdym razem lektura sprawia mi taką samą frajdę, jak za pierwszym razem. Po zakończeniu siedziałam w ciszy przez kilka minut, nie mogąc się nadziwić geniuszowi Marqueza.

    OdpowiedzUsuń
  4. ta książka to mój wyrzut sumienia. Ciągle zbieram się do przeczytyania i ciągle coś, zawsze coś. Wierzę że przeczytam. Wkrótce.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ksiązka widnieje na liscie ksiazek ktore chce przeczytac:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeszcze nie czytałam tej książki, ale mam wobec niej bardzo wygórowane oczekiwania. Zobaczymy, czy im podoła. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo zachęcająca lektura. Na pewno zapamiętam tytuł. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam na uwadze tę książkę od dawna, ale jeszcze nie miałam okazji jej przeczytać. Będę musiała poszukać jej w bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Koniecznie muszę przeczytać tę książkę. Klasyka. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Od dłuższego czasu zastanawiam się nad przeczytaniem tej książki, a Twoja recenzja jeszcze bardziej mnie do tego zachęca.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jeśli dobrze pamiętam, widziałam ekranizację tej książki, ale jakoś mnie nie zachwyciła. Książkę wypadałoby przeczytać, bo to przecież jedna z tych, które kojarzy prawie każdy :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zgadzam się całkowicie z tym, że jest to książka niezwykła oraz, że jest to prawdziwe dzieło. Nadal jestem zachwycona tym jaki niezwykły świat stworzył autor. Nie żałuje również, że ją przeczytałam, ale chyba nie potrafiłabym tak ja ty do niej wrócić - a z pewnością obecnie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wybitnie mi się ta książka nie podobała. Choć Marqueza uwielbiam, w niej wcale nie zauważyłam arcydzieła literatury współczesnej, jak ją niegdyś okrzyknięto. Mało tego - czytając ją marzyłam o końcu.
    Sądzę, ze to wina okoliczności - gdzieś na szpitalnym łóżku, w kiepskim nastroju. Wrócę do niej, to pewne. W końcu nie nazywa się arcydziełem czegoś, co nie jest godne tego miana.:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja przez tą książkę wybitnie nie mogłam przejść... może kiedyś, ale jak czytałam chyba z pół roku temu, to po prostu mnie męczyła.

    OdpowiedzUsuń
  15. @Scathach - mam nadzieję, że kiedy przeczytasz ją ponownie, spodoba Ci się dużo bardziej. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Faktycznie wciąga niemiłosiernie i tak naprawdę nie wiadomo dlaczego. :D

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)