poniedziałek, 9 kwietnia 2012

Oscar Wilde - "Portret Doriana Graya"



Pod osłoną nocy wspinasz się po starych, niemiłosiernie skrzypiących schodach. Rozglądasz się w popłochu, mając nadzieję, że nikt Cię nie zauważy. Przekręcasz klucz i wchodzisz do niewielkiego, zagraconego pomieszczenia. Płochliwie zbliżasz się w stronę zakrytego materiałem obrazu. Delikatnie unosisz tkaninę; z gardła wyrywa Ci się cichy okrzyk przerażenia: właśnie patrzysz na szpetną i wręcz ohydną wersję samego siebie.
„Powód, dla którego nie chcę tego obrazu wystawiać, jest ten, że obawiam się, czy nie ujawniłem w nim tajemnicy własnej duszy.”
Dorian Gray to młody, niewinny człowiek. Jest niezwykle urodziwy i z łatwością zdobywa sympatię nowo poznanych ludzi. Pewnego dnia jego przyjaciel, Bazyli Hallward, proponuje, że uwieczni młodzieńca na obrazie. Chłopak z ochotą przystaje na ofertę malarza. Widząc efekt końcowy dzieła, Dorian pod wpływem chwili wypowiada życzenie: chce być wiecznie młody, nawet jeśli ceną miałaby być jego dusza. Wkrótce młody mężczyzna poznaje lorda Henryka, który pokazuje mu codzienność, o której chłopakowi nawet się nie śniło. Gray dość szybko porzuca spokojną, beztroską egzystencję i tym samym zmienia się o 180 stopni: staje się okrutny, nieczuły, za nic ma otaczających go ludzi. Po pewnym czasie zauważa, że – choć to nieprawdopodobne – jego portret uległ zmianie: zamiast zachwycać, odpycha. Okazuje się, że prośba Doriana spełniła się. Chłopak zachowa młodość, lecz będzie musiał zapłacić za to swoją duszą, a prawdziwy widok jego osoby będzie widoczny jedynie na portrecie. Z tego powodu mężczyzna szybko popada w obsesję i strzeże mrocznego sekretu najbardziej, jak tylko może. Do czego jednak będzie w stanie się dopuścić, jeżeli ktoś odkryje jego tajemnicę?...
„Obraz ten jest częścią mojego ja. Czuję to.”
Zanim w końcu sięgnęłam po „Portret Doriana Graya”, książka ta musiała swoje odczekać na półce. W końcu jednak zdecydowałam się na lekturę, a z każdą przewracaną stroną coraz bardziej pogrążałam się w wykreowanym przez Oscara Wilde’a świecie. To pozycja, która niemal od samego początku porywa czytelnika. Historia Doriana jest niezwykle hipnotyzująca, głównie za sprawą tego, iż autor odkrywa przed odbiorcą najciemniejsze zakamarki duszy człowieka. Pokazuje, co może się stać, gdy ktoś przekracza tę niewidzialną granicę, od której powinien trzymać się z daleka i co może zrobić osoba przysłowiowo dążąca „po trupach do celu”. W końcu w którym z nas nie tkwi strona, o której wolelibyśmy nie pamiętać?
„Ale najodważniejszy z nas boi się samego siebie.”
Dzieło to – bo chyba tylko tak mogę nazwać utwór spod pióra Wilde’a – jest istną kopalnią niesamowicie trafnych aforyzmów, które w pewnym sensie odnoszą się do życia każdego człowieka. Niemal od początku lektury siedziałam z ołówkiem w ręku, zaznaczając kolejne cytaty. To książka, w której zawarte jest tak wiele. Oscar to bardzo wnikliwy obserwator, dostrzegający słabości ludzi i najmniejsze drobnostki związane z ich zachowaniem. Nieraz nie mogłam się nadziwić, jak dokładnie potrafi oddać to, czego nie potrafimy – lub też nie chcemy – ubrać w słowa.

„Portret Doriana Graya” to najwspanialsza książka, którą przyszło mi czytać. Wiem, że niejednokrotnie do niej powrócę, by odkryć coś, czego być może nie dostrzegłam poprzednim razem.

Sam Oscar Wilde to niesamowita postać. Warto poświęcić trochę czasu, by dowiedzieć się nieco więcej na jego temat. Nieszczęśliwa miłość, gotowość poświęcenia niemal wszystkiego słowu pisanemu… Był on człowiekiem, którego pasja wciąż pchała do przodu.
„Wierni znają tylko trywialną stronę miłości, niewierni znają jej tragedię.”
Utwór ten wywarł na mnie tak ogromne wrażenie, że nie jestem nawet pewna, jak właściwie nazwać to, co czułam po zakończeniu lektury. Tak naprawdę nie potrafię oddać istoty „Portretu…” i sądzę, że nigdy mi się to nie uda. Tę książkę obdarzyłam bezwarunkową miłością i po prostu nie jestem w stanie dostrzec żadnych jej wad – a może ona po prostu ich nie ma? Jestem nią oczarowana i obawiam się, że żadna inna powieść nie trafi do mnie tak bardzo, jak ta.
„Bo wywierać na kogoś wpływ znaczy to samo, co obdarzać go swoją duszą. Człowiek taki nie posiada już wówczas własnych myśli. Nie pożerają go własne namiętności. Cnoty jego nie należą już do niego. Nawet jego grzechy, jeśli w ogóle grzechy istnieją, są zapożyczone od kogoś innego. Staje się on echem cudzej melodii, aktorem roli nie dla niego pisanej.”
Jak minęły Wam Święta? Mam nadzieję, że spędziliście je w ciepłej rodzinnej atmosferze, naładowaliście akumulatory i przeczytaliście jak najwięcej książek. ;) 

18 komentarzy:

  1. Widzę że książka szturmem zdobyła twoje serce - i dobrze, bo Dorian naprawdę na to zasługuje! Jeśli chodzi o wady lektury, ja widzę jedną: najwyraźniej ciężko jest przenieść ją na ekran, bo ekranizacje tej książki (głównie najnowsza) są po prostu beznadziejne! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka już za mną i bardzo mi się podobała:))

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniała powieść, prawda? Ach ten Dorian *_*

    OdpowiedzUsuń
  4. Patrząc na Twoją recenzję robi mi się wstyd, że jeszcze nie czytałam owej pozycji. Widzę, że niemal natychmiast muszę nadrobić braki w lekturze ;)
    a święta minęły jak zwykle stanowczo zbyt szybko.

    OdpowiedzUsuń
  5. historię znam tylko z filmowej ekranizacji, ale po książkę też z pewnością sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  6. I u mnie książka cały czas czeka na półce. Jednak niedługo też po nią sięgnę i mam nadzieję, że zapałam do niej taką miłością jak Ty.

    OdpowiedzUsuń
  7. Do tej książki wracam co jakiś czas, klasyka w najlepszym wydaniu i ponadczasowa

    OdpowiedzUsuń
  8. Film widziałam, książki jeszcze nie czytałam ale mam nadzieję, że szybko uda mi się to nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Oglądałam film i pragnę przeczytać książkę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam już kilka pozytywnych recenzji na temat tej książki i muszę przyznać, że powoli zaczynam się przekonywać. Jeśli będę miała możliwość to w niedalekiej przyszłości zapoznam się z tą powieścią. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Muszę wreszcie to przeczytać, ale w bibliotece ciągle zapominam, żeby to wypożyczyć. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam kiedyś opis filmu i bardzo mi się spodobał. Z książką jest podobnie. Z chęcią po nią sięgnę;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ogromna i wielka ochota na tę pozycję jest we mnie od dawna. Idę dzisiaj do Matrasa, więc kto wie, może ta pozycja wróci razem ze mną? :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Widzę, że książka zdobyła Twoje serce, a ja mam nadzieję, że z moim zrobi to samo ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Powieść bardzo mi sie podobała. Myślę, że jest niezwykła.

    OdpowiedzUsuń
  16. Zamierzałam kupić, ale jakoś tego nie zrobiłam. Może z biblioteki pożyczę...

    OdpowiedzUsuń
  17. Zaintrygowałaś mnie swoją recenzją. Mam nadzieję, że uda mi się przeczytać w najbliższym czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Muszę koniecznie przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)