czwartek, 16 lutego 2012

Małgorzata Warda - "Dziewczynka, która widziała zbyt wiele"



Przed Twoimi oczami pojawiają się obrazy, choć usilnie starasz się wyprzeć je z pamięci. Nie dajesz jednak rady i nagle znów przeżywasz swój największy koszmar, o którym tak bardzo chcesz zapomnieć. Czujesz poczucie winy, wstyd i odrętwienie. Wciąż starasz się ich pozbyć, ale bezskutecznie. Będą z Tobą już zawsze.

Ania i Aaron to niezwykle zżyte ze sobą rodzeństwo. Nie mają nikogo poza sobą: ojciec od wielu lat nie żyje, a matka całe dnie spędza zamknięta w swoim pokoju. Kiedy ich rodzicielka ponownie trafia do szpitala, rodzeństwo trafia pod opiekę cioci Gabrysi. W nowym domu dochodzi do tragicznych sytuacji z udziałem Aarona i partnera ciotki, Andrzeja. Ania i jej starszy brat mogą polegać tylko na sobie. Nie mają zbyt wielu przyjaciół; Anna jest wyśmiewana w szkole, wszyscy za jej plecami szepczą o chorej matce, która nie potrafi zająć się własnymi dziećmi. Pewnego dnia dziewczyna zgłasza policji, że została zgwałcona, a sprawcą przestępstwa jest Aaron. Jednak czy to prawdziwe zeznanie? Jak długo można tkwić w wyniszczającej sieci kłamstw i bólu?

Nie podchodzę zbyt chętnie do dzieł polskich autorów. Parokrotnie zraziłam się do twórczości rodzimych pisarzy, dlatego nie potrafię się do niej przekonać. Od czasu do czasu staram się jednak zmienić zdanie i sięgam po powieści spod pióra polskich autorów. Tym razem wybór padł na „Dziewczynkę, która widziała zbyt wiele”. Czy była to słuszna decyzja?

Małgorzata Warda w swej książce porusza niezwykle ważną, a zarazem trudną tematykę: przemoc, wykorzystywanie, depresję. Swych bohaterów poddaje wielu ciężkim sytuacjom, z których nie sposób wyjść bez szwanku. Początkowo utwór ten kojarzył mi się z twórczością Jodi Picoult, głównie z powodu sposobu prowadzenia narracji oraz poruszanej problematyki. Później jednak uczucie to zaczęło zanikać, a ja całkowicie pogrążyłam się w świecie wykreowanym przez autorkę.

Postaci są bardzo plastyczne. Podczas lektury wręcz widzimy je przed oczami. Moją sympatię zdobył zwłaszcza Aaron, który intrygował mnie od początku. Jest to wielowymiarowy bohater, którego życie uczyniło takim, a nie innym. Polubiłam również zagubioną i zależną od brata Anię, starającą się pomagać Aaronowi w każdy sposób.

Fabuła „Dziewczynki…” prowadzi ku zakończeniu może nie tyle zdumiewającemu, co zmuszającemu do myślenia. Jest to otwarty koniec, więc czytelnik może tak naprawdę dopowiedzieć dalszy ciąg historii rodzeństwa. Za sprawą tego zabiegu o powieści nie można przestać myśleć.

Małgorzata Warda pozytywnie mnie zaskoczyła. Nie spodziewałam się takiej opowieści. To, co otrzymałam, jest zachwycające i przerażające zarazem. Chętnie sięgnę po pozostałe powieści tej autorki i mam nadzieję, że jeszcze o niej usłyszymy. Właśnie tak trzeba pisać o trudnych tematach: z prostotą, ale zarazem głęboko i w sposób poruszający odbiorcę. Taka właśnie jest „Dziewczynka…”: wzruszająca i porażająca. Idealna.

Za książkę serdecznie dziękuję wydawnictwu Prószyński i S-ka!

22 komentarze:

  1. Dzisiaj pierwszy raz widziałam reklamę tej książki i niezwykle mnie tematyka zaintrygowała. Może kiedyś... ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zachęciłaś mnie, bardzo chętnie sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa i pozytywna recenzja. Z chęcią zapoznam się bliżej z tą książką kiedy tylko nadarzy się okazja.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja również dosyć niechętnie podchodzę do dzieł polskich pisarzy (wyjątkiem jest Rafał Kosik), ale sama często próbuje takie czytać.
    Chciałabym spróbować z tą powieścią, a nuż bardziej by mnie przekonała do polskiej literatury.

    OdpowiedzUsuń
  5. Recenzji nie czytałam, bo nie chcę sobie popsuć zabawy. Książka już od kilku dni czeka, aż się za nią zabiorę. Jestem ciekawa, jak wypadnie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Miałam okazję dostać do przeczytania, ale zrezygnowałam, nie moja tematyka, ale może kiedyś :)

    Pozdrawiam, Klaudia.

    OdpowiedzUsuń
  7. O książce słyszałam i mam na nią ogromną ochotę. Będę musiała się za nią rozejrzeć przy okazji kolejnej wizyty w księgarni ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie czytałam recenzji, bo już na dniach zamierzam zabrać się za lekturę tej książki. Mignęło mi tylko, że książka Ci się podobała, więc szybko się za nią wezmę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię książki Małgosi Wardy. Polecam "Nikt nie widział, nikt nie słyszał" i "Środek lata". Autorka ta w sposob bardzo realistyczny kreuje postaci, w dodatku jej styl pisania jest bardzo wciągający. Tę książkę też zamierzam nabyć i jestem pewna, że się nie zawiodę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jeszcze przed premierą, po przeczytaniu opisu książka mnie zaintrygowała. Świetna recenzja, teraz lepiej zrozumiałam, o co tak naprawdę chodzi w tej książce, jaka jest jej tematyka. Mam wielką ochotę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Rodzimych pisarzy trzeba wspierać, bo mamy wielu, którzy piszą naprawdę dobre, wartościowe książki :) Znają polskie realia i najczęściej osadzają w nich swoich bohaterów przez co o wiele lepiej czyta mi się książki. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetna historia i to rodzimego autorstwa :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nazwa obiła mi się o uszy, jednak książki nie czytałam. Zapowiada się bardzo ciekawie, więc czemu nie...? ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Mnie też się spodobała. :)
    Mnie też Aaron był najbliższy sercu podczas czytania. ;-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie słyszałam o tej książce, ale chętnie ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja też nieczęsto czytam książki polskich pisarzy, ale twoja recenzja bardzo mnie do tej książki zachęciła. Na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Jestem w połowie i jestem zachwycona, a zarazem w szoku... Niesamowicie wciąga...

    OdpowiedzUsuń
  18. Chcę przeczytać.
    Nie wiem czy w najbliższym czasie ją przeczytam, ciężka tematyka.

    OdpowiedzUsuń
  19. Tak jak Ty, również nie przepadam za polskimi pisarzami. Za tą książkę jednak chętnie się zabiorę. Jeśli będzie oczywiście w bibliotece, bo jakoś nie jestem do końca nią zaciekawiona by ją kupować. ;)

    Pozdrawiam serdecznie! ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie będę jakoś usilnie wypatrywać tej książki, ale chętnie przeczytam, jeśli ją znajdę :)

    OdpowiedzUsuń
  21. czytałam już wiele recenzji tej książki, same pozytywne i ja też nabrałam chęci na tą lekturę :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Muszę to koniecznie przeczytać.
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)