sobota, 28 stycznia 2012

Jodi Picoult - "Tam gdzie Ty"



Marzysz o dziecku odkąd tylko sięgasz pamięcią. Chcesz przytulać córkę lub synka, wychowywać pociechę, prowadzić ją przez życie i pomagać w dokonywaniu trudniejszych wyborów. Chcesz wraz z nim śmiać się i płakać, chcesz móc nazwać się matką. Śnisz o domu z gromadką dzieci. Czy jesteś gotowa walczyć o swe pragnienie za każdą cenę?

Zoe i Max Baxterowie są małżeństwem z kilkuletnim stażem. Już od dawna starają się o dziecko, jednak ich próby wciąż spełzają na niczym. W końcu decydują się na wypróbowanie metody in vitro, która – ku rozpaczy Zoe – również zawodzi. Baxterowie zaczynają oddalać się od siebie, a każde kolejne poronienie kończy się rozdzierającym bólem u obydwu stron. W pewnym momencie okazuje się, że niewiele mają ze sobą wspólnego, dlatego też dochodzi do rozwodu, kończącego związek – jednakże marzenie o dziecku pozostaje.

Baxterowie w różny sposób zmagają się z zakończeniem pewnego etapu w życiu. Zoe oddaje się pracy – muzykoterapii – i zawiera nowe znajomości. Wkrótce między nią a jedną z przyjaciółek, Vanessą, rodzi się głębsze uczucie. Max powraca do nałogu i ponownie zagląda do kieliszka. Gdy cudem unika śmierci, postanawia przystąpić do Kościoła Wiecznej Chwały, który przynosi mu ukojenie w ciężkich chwilach. Pewnego dnia mężczyznę odwiedza była żona, prosząc o możliwość wykorzystania powstałych w trakcie ich małżeństwa zarodków, znajdujących się w klinice in vitro. Max jednak uważa, że nie może dopuścić do tego, by jego nienarodzone dzieci żyły w domu, którego podstawą jest związek homoseksualny. Ich konflikt szybko przenosi się na salę sądową, w którym walczą ze sobą przekonania religijne, miłość i najgłębsze marzenia.

Czy jest osoba, która nigdy nie słyszała o Jodi Picoult? Jeżeli tak, niech wie, że ma czego żałować. Jest to jedna z autorek, której książki za każdym razem wywołują ogrom emocji. W utworach spod jej pióra nie ma przewidywalnych rozwiązań czy banalnych problemów. Tu nawet te najzwyklejsze trudności coraz bardziej się komplikują, prowadząc ku zaskakującemu zakończeniu.

In vitro czy homoseksualizm to bardzo kontrowersyjne tematy, wywołujące różne uczucia u każdego człowieka. Niektórzy są zwolennikami powyższych kwestii, inni na same słowa reagują z obrzydzeniem czy niechęcią. Jodi Picoult zawarła oba motywy w swej najnowszej powieści, wplatając je w codzienne życie bohaterów. Każdy wątek opisuje obiektywnie, nie narzuca czytelnikowi własnego zdania. Narracja prowadzona jest naprzemiennie, dzięki czemu możemy poznać perspektywę Zoe, Vanessy i Maxa i zrozumieć ich postępowanie.

W „Tam gdzie Ty” nie brak również innych kwestii, takich jak ślepe oddanie religijne, rozwód, aborcja lub depresja. Nie ma tu zwykłych rozwiązań ani prostych odpowiedzi. Sytuacje dodatkowo się komplikują, wprowadzając zamęt w życiu postaci.

Ocenienie książek autorstwa Jodi Picoult jest niezwykle trudnym zadaniem. Każda z nich porusza trudne problemy, które na długo pozostają w pamięci. No i jak można jednoznacznie wydać opinię dotyczącą takiej burzy emocji?

Utwór ten zachwycił mnie niemal od samego początku. Zupełnie nie mogłam oderwać się od lektury. Niespodziewane zwroty akcji, ciekawa tematyka i przyjemna w odbiorze narracja skutecznie pozbawiły mnie snu.

Na zakończenie czekałam niemal jak na szpilkach, ściskając kciuki, by cała historia skończyła się tak, jak chciałam. Ku mojej wielkiej radości i uldze, koniec książki był dokładnie taki, jak sobie wymarzyłam.

„Tam gdzie Ty” to w moim odczuciu jedna z lepszych książek Jodi Picoult. Jest to pozycja zdecydowanie warta uwagi i czasu. Oprócz kilku wspaniale spędzonych godzin zmusza również do refleksji. Utwór ten gorąco polecam zarówno tym, którzy mieli już okazję zapoznać się z twórczością autorki, jak i tym, którzy jeszcze nie przeczytali żadnej powieści spod jej pióra. Myślę, że „Tam gdzie Ty” będzie idealnym początkiem tej znajomości.

Za książkę serdecznie dziękuję wydawnictwu Prószyński i S-ka!

25 komentarzy:

  1. Mam ogromną ochotę na tą książkę a po twojej recenzji wiem że po prostu muszę ją przeczytać. Pozostaje tylko pytanie kiedy uda mi się ją dostać. Oby niedługo ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Co bym zrobiła, żebym mogła już mieć malutką istotkę, którą mogłabym obdarzyć miłością bezgraniczną ;) Dziwnym trafem zawsze tak jest, że jak ktoś by chciał, to nie może zajść w ciąże, a innym razem maleństwo planuje się same.

    OdpowiedzUsuń
  3. Moją ocenę tej książki już znasz ;]
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. od kiedy pierwszy raz usłyszałam o tej książce, wiedziałam, że muszę ja przeczytać, mam nadzieję, że szybko mi się to uda :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam w planach kilka powieści tej autorki, na półce czeka już "Karuzela uczuć" i w zasadzie od niej zależy czy będę czytała kolejne :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetna książka i również przypadła mi do gustu:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka już za mną bardzo ,ale to bardzo mile ją wspominam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzisiaj skończyłam czytać "Świadectwo prawdy" Picoult, było to moje pierwsze spotkanie z tą autorką. Jestem oczarowana! Powieść bardzo mocno gra na emocjach czytelnika.

    OdpowiedzUsuń
  9. O rany, jak tylko zobaczyłam tę książkę w księgarni, wiedziałam, że muszę ją przeczytać! I co? Teraz nic tylko trzeba po nią wracać ;D

    OdpowiedzUsuń
  10. Koniecznie muszę ją przeczytać,bo uwielbiam Jodi Picoult.

    OdpowiedzUsuń
  11. Hm... widziałam tę książkę raz w księgarni i przeszłam obok niej obojętnie, ale po tym, jak przeczytałam Twoją recenzję to żałuję. Muszę ją w najbliższym czasie zakupić.

    http://ksiazkinallii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. W takim razie może po nią sięgnę, jednak po przeczytaniu "Deszczowej nocy" nieco zraziłam się ową autorką, miejmy nadzieję, że powyższa książka, którą zrecenzowałaś, będzie fajniejsza :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Wprawdzie ja zaczęłam przygodę z Jodi od "Bez mojej zgody" ale zgadzam się że ta książka na debiut z ta pisarką rownież jest dobra, tak jak napisałaś nie mozna przejść wobec tych problemów obojętnie. Mi się właśnie podoba to u Picoult, że człowieka ksiażka pochłania bez reszty, monopolizuje myśli.

    OdpowiedzUsuń
  14. marzy mi się ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Przyznam, że przeczytałabym książkę nawet ze względu na autorkę, a po recenzji już doczekac się nie mogę postawienia jej na półce :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Książkę przeczytam jakoś na dniach, mam nadzieję :))

    OdpowiedzUsuń
  17. Och, ja jednak nie jestem jeszcze gotowa do książek Jodi Picoult, mimo wszystko nie lubię takiej tematyki, pewnie z racji młodego wieku (12 lat). Ale kto wie, może kiedyś? :>
    Sowa

    { http://biblioteczkasowy.blogspot.com/ }

    OdpowiedzUsuń
  18. Naprawdę uważasz, że Jodi podeszła do tematu obiektywnie? Moim zdaniem aż za mocno zamanifestowała swoją sympatię dla Zoe i jej partnerki, brakowało mi tu obiektywizmu :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ach, Jodi Picoult potrafi zachwycic swoimi powieściami. Nie wiem jeszcze kiedy, ale muszę zapoznac się z tą pozycją ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Będę szukała tej książki. Ciągle czytam tylko pozytywne opinie na temat tej książki, a sama jeszcze nie mogę się wypowiedzieć. : )

    OdpowiedzUsuń
  21. wszyscy nią kuszą, a jej jeszcze nie mam. toż to zbrodnia. po najbliższej wypłacie lecę do księgarni.

    OdpowiedzUsuń
  22. zdecydowanie coś dla mnie. uwielbiam książki Picoult, a ta zapowiada się wprost cudownie.

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie czytałam nic pióra Picoult, ale na pewno to zmienię. Może i zacznę od "Tam gdzie Ty"

    OdpowiedzUsuń
  24. @limonka - tak, wydaje mi się, że Jodi podeszła do tematu obiektywnie, oddając głos każdej ze stron. :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Podczytuje ją już i... to jest to! ;)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)