niedziela, 8 stycznia 2012

Alyson Noel - "Aura"



Jedziesz samochodem, wracasz z beztroskich wakacji, niczym się nie przejmujesz. Cieszysz się chwilą. Nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak krucha jest otaczająca Cię rzeczywistość. Myślisz o wyjeździe, który właśnie dobiega końca, o chwilach, które bezpowrotnie minęły. I nagle wszystko zmienia się o 180 stopni. Błysk, krzyki, trzaski… koniec. Dookoła jest już tylko cisza.

Śmierć – to temat często prowadzonych przez ludzi rozważań. Jest ona końcem czy początkiem? Prawdopodobnie nigdy się tego nie dowiemy, a przynajmniej dopóki nie przyjdzie „nasz czas”. Czy jest coś „po drugiej stronie”? Czego możemy się spodziewać, żegnając się ze światem? Te pytania jeszcze długo pozostaną bez odpowiedzi.

Riley Bloom jeszcze niedawno była zwyczajną dwunastolatką. Starała się naśladować starszą siostrę Ever, chciała być we wszystkim podobna do niedoścignionego wzoru. Pewnego dnia ta sielanka brutalnie się kończy. Cała rodzina ginie w wypadku samochodowym – za wyjątkiem Ever, której udaje się przeżyć. I choć Riley powinna „pójść dalej”, dziewczynka nie potrafi pogodzić się z tym, że jej życie tak szybko się skończyło. W końcu ma dopiero dwanaście lat! Początkowo Riley snuje się bez celu po ziemi, podglądając codzienność starszej siostry, jednak po pewnym czasie te zajęcia nie wystarczają. Dwunastolatka decyduje się na ważny krok i postanawia opuścić cień dawnego życia, którego tak kurczowo się trzymała. I tak trafia do krainy Tu, gdzie jedyną miarą czasu jest Teraz…
„Moje miejsce już ustalono, czy mi się to podobało, czy nie.”
Alyson Noel to autorka znana głównie dzięki cyklowi „Nieśmiertelni”, w którym pierwsze skrzypce gra Ever, starsza siostra Riley. Seria ta, licząca sobie już wiele tomów, przypadła mi do gustu. Choć na razie miałam okazję zapoznać się tylko z dwiema częściami przygód Ever, wiem, że po kolejne również sięgnę. Z nowym cyklem, zapoczątkowanym przez „Aurę”, żywiłam całkiem spore nadzieje. Niestety, zostały one dość szybko rozwiane.

Riley to bohaterka, którą raczej ciężko jest polubić. Zachowuje się ona bardzo dziecinnie, nawet jak na martwą dwunastolatkę. Niemal od początku poczułam do niej niechęć i to uczucie nie zniknęło aż do końca.

Fabuła utworu również pozostawia sporo do życzenia. Wydarzenia niezbyt ciekawią, wszystko opisane jest powierzchownie. Postaci są płaskie, brak im jakiejkolwiek osobowości. Po pewnym czasie wszyscy zaczęli mi się zlewać w jedno. Wyjątkowo brakowało mi opisów, których w „Aurze” jest znikoma wręcz ilość. Podczas lektury miałam wrażenie, że czytana przeze mnie historia została napisana raz-dwa, na kolanie. Nie znajdziecie tu dbałości o szczegóły czy zbytnio emocjonującej akcji. Rozdziały są krótkie, a całą książkę można przeczytać w naprawdę szybkim tempie, nie wynika to jednak z tego, że jest to historia wciągająca czy choć w pewnej mierze interesująca.

„Aura” to książka skierowana ku młodszym odbiorcom, choć nie wydaje mi się, by byli oni jakoś szczególnie usatysfakcjonowani lekturą. Powieść często nudzi, brak tu zwrotów akcji, których nie dałoby się przewidzieć.

Z przykrością przyznaję, że Alyson Noel bynajmniej nie popisała się, pisząc tę pozycję. Myślę, że cykl opowiadający o Riley Bloom nie znajdzie zbyt wielu wielbicieli. Jeżeli miałabym wybierać między książkami spod pióra pani Noel, z całą pewnością zdecydowałabym się na „Nieśmiertelnych”. „Aury” zdecydowanie nie polecam: lektura tej powieści to po prostu strata czasu.

Za książkę serdecznie dziękuję portalowi Sztukater oraz wydawnictwu Dolnośląskiemu.

23 komentarze:

  1. Zaintrygowała mnie fabuła. Podoba mi się Twoja recenzja i skuszę się na tą książkę. Pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam w planach, ogólnie chcę przeczytać całą serię Alyson Noel, bo bardzo chwalą ją moje koleżanki, więc trzeba spróbować:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam serię Nieśmiertelni, a ta książka jak czytałam to odniosłam trochę bardziej pozytywne wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Już dawno miałam te książkę na oku... musze wreszcie się na nią zdecydować

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie słyszałam o tej książce, jednak bardzo pozytywnie ją zrecenzowałaś tym samym zaciekawiając mnie :)

    P.S. Faktycznie ciekawe kiedy kolejny sezon Skinsów będzie ;) Chociaż przyznam szczerze, że już go tak nie wyczekuję. Nie bardzo podobają mi się bohaterowie ostatniego sezonu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Niezbyt ciekawa ta książka... Najprawdopodobniej jej nie przeczytam. Za to możliwe, że sięgnę po nieśmiertelnych.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam Ever i było całkiem nie złe, jednak z tego co piszesz za to się nie zabiorę. Co ciekawe twoją recenzję musiałam przeczytac dwa razy, bo zaskoczyły mnie komentarze sugerujące, że tą książkę polecasz. I teraz zastanawiam się, czy ja nie zrozumiałam, czy jak?

    OdpowiedzUsuń
  8. @Gosiarella - wszystko dobrze zrozumiałaś, te komentarze zresztą i mnie zaskoczyły. ;)
    A jeżeli chodzi o "Aurę" - odradzam. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię serię o Ever, ale rzeczywiście opowieść o Riley jest mocno naciągana. Z ciekawości przeczytam, ale nie spodziewam się szaleństwa... ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ehhh.... na mnie nawet "Nieśmiertelni " nie zrobili wrażenia ;-( Po pierwszej części byłam zachwycona, ale następne uważam za pomyłkę.

    Co do Aury - nie przeczytałam i nie przeczytam. Po pierwsze główna bohaterka nie wzbudziła mojej sympatii już w Nieśmiertelnych. Po drugie nie podoba mi się jej wiek, ponieważ przez niego wydaje mi się, że książka jest kierowana bardziej do dzieci niż starszej młodzieży :-(

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam w planach "Nieśmiertelnych", więc przy najbliższej wizycie w księgarni, wezmę też "Aurę", mimo Twojej negatywnej opinii. Po prostu jestem ciekawa historii Riley, bądź co bądź mojej rówieśniczki. Wolę nawet nie myśleć, jak ja zachowałabym się w takiej sytuacji, brr. Odpukać. Tak czy siak, książka mnie zaintrygowała. (:
    Sowa

    { http://biblioteczkasowy.blogspot.com/ }

    OdpowiedzUsuń
  12. Zastanowię się chociaż książka zbytnio mnie nie interesuje. Zabaczymy jak to wyjdzie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wydaje się bardzo ciekawa a co więcej lubię tematykę życia po śmierci. Nie wiem skąd kojarzy mi się nazwisko autorki, może już czytałam jakąś jej ksiązkę, naprawde nie wiem. Będe miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  14. Liczyłam na jakąś ciekawą historię, okłądka jest tak piękna... Mnie nawet "Nieśmiertelni" się nie podobali, tutaj nie mam czego szukać :/

    OdpowiedzUsuń
  15. Na razie nie skończyłam jeszcze cyklu "Nieśmiertelni", który średnio przypadł mi do gustu, więc jeśli cykl o Riley jest gorszy to chyba go sobie kompletnie odpuszczę

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie, zdecydowanie nie moja działka.

    OdpowiedzUsuń
  17. Niestety na mnie nawet "Nieśmiertelni" nie zrobili zbyt dobrego wrażenia. Skoro "Aura" jest gorsza, będę się trzymać od niej z daleka ;)

    Swoją drogą okładka oryginalna jest znacznie lepsza od tej naszej. Dlaczego nie mogli jej zostawić?

    OdpowiedzUsuń
  18. ostatnio coraz trudniej jest znaleźć młodzieżową powieść, którą dałoby się czytać...

    OdpowiedzUsuń
  19. Okładka jest niesamowita. Książki młodzieżowe od jakiegoś czasu omijam szerokim łukiem, chyba ze wiem od znajomyc blogerów, że jest dobra,

    OdpowiedzUsuń
  20. Piąta część (jak i poprzednie) serii Nieśmiertelnie stoi na mojej półce. Za "Aurę" planowałam się zabrać, ale nie wiem, czy to zrobię, bo po przeczytaniu Twojej recenzji się do niej zniechęciłam.

    Pozdrawiam serdecznie, Klaudia.

    OdpowiedzUsuń
  21. Świetnie to wszystko opisałaś. Chyba już wiem co będzie moją kolejną lekturą :)

    Zapraszam również do mnie: http://www.ksiazkinallii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  22. Od dawna chcę ją przeczytać, ale ciągle jakoś mi ucieka...

    OdpowiedzUsuń
  23. Czytałam "Ever" i jakoś nie przypadła mi do gustu, dlatego innych książek tej autorki raczej nie będę czytać.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)