środa, 14 grudnia 2011

Rebecca James - "Piękna ZŁAlicja"



Biegniesz, co sił w nogach. Nie oglądasz się za siebie. Najważniejsza jest ucieczka. To w niej pokładasz wszystkie nadzieje. Łzy płyną Ci po policzkach, ale nawet tego nie zauważasz. Mimo tego, że z trudem oddychasz i nie masz już sił, nie przestajesz gnać przez las. Nagle słyszysz czyjeś kroki – a może tylko Ci się tak wydaje?... Przyspieszasz, modląc się o ratunek. Teraz każda sekunda jest ważna, każda chwila się liczy. Ale czy to wystarczy? Może już nie ma po co biec…

Parę lat temu Katherine Patterson zmarła siostra. Dziewczyna nigdy nie zdołała do końca pozbierać się po tamtym tragicznym wydarzeniu, zwłaszcza, że była świadkiem rzeczy, o których wolałaby nie pamiętać. Po zamieszaniu wywołanym przez media, nastolatka wyprowadza się z rodzinnego miasta do Sydney, by zamieszkać z ciotką i spokojnie skończyć liceum. Chce zostawić przeszłość za sobą i skupić się na teraźniejszości. Nie potrafi odnaleźć się wśród rówieśników, odstaje od reszty. Próbuje nie wyróżniać się z tłumu i nie zwracać na siebie uwagi. Pewnego dnia Katherine otrzymuje od Alicji, jednej z najpopularniejszych osób w szkole, zaproszenie na osiemnaste urodziny. Dziewczyny szybko się zaprzyjaźniają. Katherine w końcu czuje, że może mimo traumatycznych przeżyć uda jej się pójść naprzód. Do czasu, gdy Alicja pokazuje jej swoją drugą, nieznaną dotąd stronę…
„Może Alicja jest po prostu z gruntu zła.”
Tę pozycję miałam ochotę przeczytać już od momentu, w którym została wydana. Moje wymagania wobec niej z każdym kolejnym dniem rosły i nie mogłam się doczekać lektury. Kiedy więc podczas wizyty w bibliotece zobaczyłam tę książkę na półce, ogromnie się ucieszyłam i postanowiłam, że zabiorę się za czytanie jak najszybciej. Parę dni później otworzyłam „Piękną ZŁAlicję”… i zupełnie przepadłam. Na parę godzin przeniosłam się do Australii, gdzie z zapartym tchem śledziłam kolejne zdarzenia.

Rebecca James z całą pewnością potrafi budować napięcie. Z każdą kolejną stroną byłam coraz bardziej ciekawa, jak potoczy się cała ta historia, w pewnych momentach nie mogłam wręcz usiedzieć w miejscu. Od tego utworu po prostu nie można się oderwać! Parę razy próbowałam odłożyć tę powieść, lecz nie byłam w stanie. Wciąż powtarzałam „Jeszcze tylko jeden rozdział”, ale moje starania spełzły na niczym i już po krótkim czasie mogłam myśleć tylko o fabule książki.

„Piękna ZŁAlicja” to wielowątkowa, bardzo umiejętnie napisana opowieść. Rozdziały poznajemy zawsze z perspektywy Katherine, jednak czasem jest to przeszłość, a innym razem teraźniejszość. Jednocześnie coraz więcej dowiadujemy się o nocy, kiedy to siostra głównej bohaterki została zamordowana. Cała ta historia jest owiana tajemnicą i nigdy do końca nie wiadomo, czego się można spodziewać.

Alicja została przedstawiona w mistrzowski wręcz sposób. W jednej chwili potrafiła być miłą, troskliwą przyjaciółką, a w drugiej… To niesamowite, jak w sekundzie mogła zmienić swoje zachowanie o sto osiemdziesiąt stopni.

Im dalej, tym lepiej widać, jak wszystkie elementy układanki łączą się w jedną, imponującą całość. Rebecca James zadbała, by czytelnik nie jeden i nie dwa razy ze zdumieniem spoglądał na kartki. „Piękna ZŁAlicja” obfituje w wiele nieprzewidywanych zwrotów akcji, które niejednego wbiją w fotel.

Choć wciąż jestem po lekturze tej powieści, wciąż zastanawiam się „co by było, gdyby…”. Co, gdyby ktoś zachował się inaczej, powiedział coś innego… Być może wtedy cała ta historia potoczyłaby się inaczej, lepiej. Niestety, jedyne, co mogę zrobić, to snuć domysły.

„Piękna ZŁAlicja” to opowieść wstrząsająca, jednak mimo wszystko w jakiś sposób dająca nadzieję. Mimo tego, że los niegdyś rzucał nam kłody pod nogi, mimo tego, że kiedyś popełniliśmy błędy, wciąż zasługujemy na szczęście – a może ono zjawić się w naszym życiu w tym najmniej oczekiwanym momencie.

Rebecca James porusza wiele ważnych problemów, takich jak poczucie winy, toksyczna przyjaźń czy trudne dzieciństwo. Nakłania również do odpowiedzi na pytania: jak duży wpływ ma na nas przeszłość i odrzucenie? Jak wiele jesteśmy w stanie zrobić, by dokonać zemsty?

Jest to książka zdecydowanie warta przeczytania. Już dawno nie miałam okazji zapoznać się z pozycją, która tak trzymałaby w napięciu, która tak bardzo oddziaływałaby na wyobraźnię. „Piękna ZŁAlicja” przyniosła jej autorce światowy rozgłos i natychmiastowy sukces – i nic w tym dziwnego.

Myślę, że każdy znajdzie w tej książce coś dla siebie; autorka porusza w niej wiele różnych wątków. „Piękna ZŁAlicja” to wzruszająca, pełna niespodziewanych zwrotów akcji opowieść, jednocześnie nakłaniająca do refleksji. Naprawdę warto ją przeczytać  - spędzony przy lekturze czas z pewnością nie będzie czasem straconym.

23 komentarze:

  1. Bardzo zaciekawiła mnie Twoja recenzja. Z przyjemnością sięgnę po tą lekturę. Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam różne opinie na temat tej książki i się wahałam czy ją przeczytać. Teraz jednak, po Twojej recenzji, chyba dałabym jej szansę:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Recenzja interesująca, a książka od jakiegoś czasu jest na mojej liści "do przeczytania" :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Rewelacyjna recenzja. Z wielką przyjemnością mi się ją czytało. A książkę mam na swej półce, lecz jeszcze nie miałam okazji poczytać, ale teraz dzięki tobie się to zmieni.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakoś nie jestem do końca przekonana do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zaciekawiłaś mnie, rozejrzę się za nią ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam jakiś czas temu, choć szczegółów nie pamiętam, to ogólnie historia ta wywarła na mnie pozytywne wrażenie. Motyw toksycznej przyjaźni, odrzucenia i chorej fascynacji jak najbardziej zadowalający :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie lubię powieści wydawanych przez to wydawnictwo, bo wydają mi się infantylne, ale skoro nie jest zła, to z chęcią po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedyś zabrałam się za sam jej początek, ale jakoś wyszło tak, że nie miałam jak dokończyć.
    Widzę, że może powinnam to zrobić w najbliższym wolnym czasie ;)
    Ja zawsze super prezentacja okładek.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Kiedyś przeczytałam niepochlebną opinię na jej temat, więc się zraziłam, ale teraz widzę, że powinnam się za nią zabrać ;]

    OdpowiedzUsuń
  11. Przyglądam jej się od pewnego czasu i z pewnością przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Marzę by przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  13. świetna recenzja i bardzo zachęca do przeczytania książki, a muszę przyznać, że jeszcze przed chwilą nie byłam przekonana czy to coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. O książce słyszałam i nawet miałam ochotę ją przeczytać. Tyle, że później jakoś wyleciała mi z głowy. Po twojej recenzji znowu naszła mnie jednak ochota na lekturę ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie słyszałam o tej książce i cieszę się, że nareszcie się o niej dowiaduję. Muszę sięgnąć!

    OdpowiedzUsuń
  16. No słyszałam o tej książce już sporo, ale jakoś nie mogę się przekonać do sięgnięcia po nią. Może kiedyś się skuszę ^^

    OdpowiedzUsuń
  17. No, no zaintrygowałaś mnie. Z chęcią sięgnę po tę pozycję by samemu wyrobić zdanie:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Och, tak strasznie chcę ją przeczytać! Będę musiała ją w końcu nabyć :).

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  19. Chętnie po nią sięgnę, wydaje się interesująca ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Przyznam, że mnie jakoś do tej powieści nigdy nie ciągnęło. Jednak po twojej recenzji mam straszną ochotę na tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  21. Tytuł rzucił mi się w oczy kilka razy, ale jakoś nigdy nie zainteresowałam się treścią. Być może to trochę wina okładki.
    Jednak Twoja recenzja mnie zaintrygowała, więc postaram się kiedyś zapoznać z tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ooo jestem na tak! I jakie okładki klimatyczne ;) Choć ta nasza polska chyba wypada blado trochę. Będę miec ją na uwadze,

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)