poniedziałek, 31 października 2011

Donna Freitas - "Cud pocałunku, czyli jak nie zostałam świętą"



Kiedy myślimy o świętych, pierwszym pojawiającym się w głowie obrazem jest widok zmarłych wiele lat temu osób, niezwykle pobożnych, poświęcających cały wolny czas modlitwie i czynieniu dobra. To ludzie raczej odlegli, których życiorys jest bardziej legendą niż rzeczywistą biografią. Co jednak, jeśli jeden z nich żyłby wśród nas?...

Antonia Lucia Labella to przeciętna piętnastolatka. Choć jest z pochodzenia Włoszką, mieszka w Ameryce. Chodzi do katolickiej szkoły, prowadzi z matką boje dotyczące długości spódniczki, godzinami rozmawia z najlepszą przyjaciółką Marią i ukradkiem wzdycha do Andy’ego. Najbardziej wyróżniająca spośród rówieśników rzecz to fakt, że dziewczyna skrycie marzy o zostaniu świętą. Niczego innego nie pragnie, niż stać się patronką choćby najzwyklejszej czynności, dlatego nieustannie pisze w tej sprawie listy do Watykanu. Niestety, w realizacji celu Antonii przeszkadza jeden fakt: wszyscy święci zostali uznani za takowych dopiero parę lat po śmierci – ale czy jest się czym przejmować? W końcu nie ma rzeczy niemożliwych.
„Wiem, że musi to brzmieć wariacko, ale zawsze chciałam być świętą. A dokładnie pierwszą żyjącą świętą w historii katolicyzmu.(…) - Pierwszą żyjącą świętą? - Tak. Zdecydowanie nie chcę być świętą nieżyjącą.”

Muszę przyznać, że do powieści autorstwa Donny Freitas zabierałam się dość niechętnie. Odpychała mnie okładka, która bardziej zniechęca niż nakłania do lektury. Poza tym, czy historia o nastolatce, która marzy o tym, by zostać beatyfikowaną może być choć trochę interesująca? Wydawało mi się, że czekają mnie godziny nudy. Brak wolnego czasu nie pomagał w mobilizacji do otworzenia „Cudu pocałunku”. Aż w końcu przekręciłam pierwszą stronę, potem drugą i ani się spostrzegłam, byłam już na ostatniej. I po raz kolejny przekonałam się, że nie ma sensu ocenianie książki na podstawie szaty graficznej.

Zanim zanurzyłam się w świecie Antonii, bałam się, że będzie to opowieść pełna moralizowania. W końcu święci robili mnóstwo prawych rzeczy, byli pobożni i godni naśladowania. „Jaka więc będzie główna bohaterka?”, zastanawiałam się, patrząc z obawą na leżącą przede mną powieść. Ku mojej uldze okazało się, że to osoba odważna i obdarzona poczuciem humoru. Od razu ją polubiłam i naprawdę świetnie bawiłam się w jej towarzystwie.

„Cud pocałunku” to nietypowa historia, pełna optymizmu i ciepła. Już dawno nie spotkałam się z taką książką; każde słowo podnosi na duchu i doskonale poprawia nastrój.

Wzmianki o świętych zostały lekko i zgrabnie wprowadzone do fabuły, jest to po prostu nieodłączny element życia Antonii. Nie ma w tym ani odrobiny sztuczności. Donna Freitas zaskakuje pomysłowością, wymyślając sprawy, nad którymi patronat chciałaby objąć główna bohaterka. Figi i figowce? Proszę bardzo. Pierwszy pocałunek? Zrobione. A makaron? Dlaczego ludzie robiący makaron nie mają swojego niebiańskiego opiekuna? Koniecznie trzeba się tym zająć.

Nie brak tu sytuacji komicznych, jak i tych zupełnie poważnych. Autorka porusza sprawy ważne, takie jak miłość i śmierć, ale również te zwyczajne, jak codzienność żyjącej w Ameryce Włoszki. Donna Freitas pokazuje również, że często snujemy marzenia na temat osoby, którą darzymy uczuciem, tak naprawdę jej nie znając, czego następstwem może być przykre rozczarowanie. A co, jeśli ten niedościgniony ideał jest tuż obok?...

Zupełnie niespodziewanie spędziłam z „Cudem pocałunku” naprawdę miłe chwile. Myślę, że jest to książka, która spodoba się zarówno młodym, jak i tym trochę starszym, dlatego też polecam ją każdemu bez wyjątku. Poświęcony Antonii czas z pewnością będzie przeżyciem, które pozostanie w pamięci na dłużej.

Za książkę serdecznie dziękuję portalowi Sztukater!

19 komentarzy:

  1. Ciekawa książka wynika z recenzji :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Szczerze mówiąc sama nie zwróciłabym uwagi na tą książkę,ale po Twojej recenzji zrobię to;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam wrażenie, że to coś dla mnie ;) Chyba właśnie takiej ciepłej opowieści teraz mi trzeba! Bardziej przypadła mi do gustu druga okładka, ale ta 'nasza' też jest całkiem niezła. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawy tytuł :) Chyba bardziej podoba mi się druga z pokazanych okładek, polska jakoś nie wpada w mój gust :)
    Pozdrawiam serdecznie, Klaudia.

    OdpowiedzUsuń
  5. Rzeczywiście okładka, a przynajmniej polska, nie zachwyca. Ale już sama treść wydaje się być nieco bardziej zachęcająca. Jeśli nadarzy się okazja, dlaczego nie?

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo mnie zachęciłaś do sięgnięcia po nią ;) Przeczytam, jeżeli nadarzy mi się jakaś okazja.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie jest to chyba książka dla mnie, ale kto wie... ;)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Niestety raczej nie jest dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  9. podoba mi się właśnie polska okładka, a treść zachęca :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Przekonałaś mnie i z chęcią przeczytam tę książkę:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Coś czuję, że książka trafi w mój gust czytelniczy. W każdym razie dam jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Nieraz są w życiu człowieka takie chwile, że pragnie doskonałości i świętości. U mnie przynajmniej był taki etap w życiu, lecz szybko minął. Książka ,,Cud pocałunku'' zaciekawiła mnie i chce bliżej ją poznać.

    OdpowiedzUsuń
  13. Przytoczony przez Ciebie cytat mnie rozbroił - w ogóle cała koncepcja powieści zaskakuje. Chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie wiem, nie wiem, ale raczej skłaniam się do słowa "przeczytam".

    OdpowiedzUsuń
  15. Hmmm... Może kiedyś dorwę, ale na razie nie mam ochoty:)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  16. Książka wydaje się być niebanalna. Jeszcze nigdy nie spotkałam się z takim pomysłem. Rzeczywiście okładka nie jest zachęcająca i pewnie sama z siebie nawet nie zwróciłabym na nią uwagi. Być może kiedyś przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Raczej nie dla mnie, mimo ciekawej fabuły raczej nie odnalazłabym się w tym gatunku.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciekawy tytuł ;) Ale niestety, raczej nie dla mnie. Myślę, że nie umiałabym "wczuć" się w fabułę. Pozdrawiam,
    Pati

    OdpowiedzUsuń
  19. Pierwszy odruch, "e, książka nie dla mnie", ale, im dalej zagłębiałam się w recenzje, mój osąd co do "Cudu pocałunku..." ulegał zmianie.
    Niebiański opiekun dla makaronu? Brzmi ciekawie!

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)