niedziela, 11 września 2011

Anne Cassidy - "Z tęsknoty za Judy"



Ciemność, rozświetlana jedynie przez parę ulicznych latarni. Ostre słowa, podniesione głosy. Dwie dziewczynki stojące samotnie na środku ulicy. Nagle jedna z nich odchodzi, ściskając w ręku czerwony balon w kształcie serca. Odwraca się i wkracza w mrok. Z każdym kolejnym krokiem staje się coraz bardziej niewidoczna, aż w końcu całkiem znika z pola widzenia. „Na pewno zaraz wróci”, myślisz, próbując uspokoić kołaczące w piersi serce i nachalne wyrzuty sumienia. „Chce mnie tylko nastraszyć”. Ona jednak nie wraca. Już nigdy. I ta kłótnia to ostatnie wspomnienie, które jej dotyczy. Gdy tylko zamkniesz oczy, zobaczysz obraz, jakby był wyciśnięty pod powiekami: oddalający się od Ciebie balon; jedyny jasny punkt w ciemności.

Osiem lat temu pięcioletnia Judy, będąc pod opieką starszej siostry Kim, zniknęła. Obraziła się na sprawującą nad nią opiekę dziewczynkę, odwróciła się i odeszła, by już nigdy nie wrócić. Żaden człowiek wiedział, co stało się z pięciolatką; jej sprawa pozostała pod znakiem zapytania. Nikt nic nie widział, nikt nic nie słyszał… Ślad po Judy zaginął, dziewczynka przepadła jak kamień w wodę.

Teraz siedemnastoletnia już Kim wciąż nie może pogodzić się ze stratą siostry. Winą obarcza siebie: w końcu to ona była wtedy z Judy, miała jej pilnować… Nękana wyrzutami sumienia, w prawie każdej pięciolatce widzi młodszą siostrę, wciąż szuka alternatywnych rozwiązań i rozbudza w sobie nadzieję za każdym razem, gdy jej oczom ukaże się czerwony balon czy dziewczynka z kręconymi włosami. Nie dopuszcza do siebie myśli, że Judy może już nie żyć i w każdą rocznicę zaginięcia pięciolatki wraz z rodzicami rozdaje ulotki dotyczące siostry i liczy na to, ż ktoś przypomni sobie jakiś szczegół z tamtej upiornej nocy. Kto stoi za zniknięciem Judy? Czy dziewczynka wciąż żyje? Czy po tylu latach są jakieś szanse, by ją odnaleźć?

Anne Cassidy w doskonały sposób pokazała, jak wygląda codzienność rodziny, której jeden z członków zaginął. Ciągła niepewność i krótkotrwałe nadzieje, niepokój, ból i wieczne oczekiwanie. Wyrzuty sumienia, niekończące się gdybania oraz natrętne myśli dotyczące tego, co stało się z bliską osobą: czy została porwana? zabita? Czy bardzo cierpiała? A może wszystko z nią w porządku? Może mieszka w innym kraju i ma się dobrze? Krewni zaginionej dziewczynki chwytali się drobnych faktów jak ostatniej deski ratunku. „Znaleziono jej bluzę. Dlaczego następną znalezioną nie miałaby być Judy?”

Cała historia przedstawiona jest niezwykle realistycznie, a narracja prowadzona w pierwszej osobie dodatkowo ułatwia wdrożenie się w sytuację. Utwór autorstwa Anne Cassidy wciągnął mnie od pierwszej strony i wypuścił spod swoich objęć dopiero po kilku godzinach, kiedy przeczytałam finalne zdanie i przestałam jak oniemiała patrzeć na ostatnią stronę. Wraz z Kim przeżywałam każdy nowy trop, martwiłam się o zaginioną dziewczynkę, nie mogłam wręcz usiedzieć w miejscu, trzymając kciuki, by nadzieja, którą rozbudziła w sobie siedemnastolatka nie została brutalnie zgaszona. Chciałam, by Judy się odnalazła i zastanawiałam się, co mogło się z nią stać. Gdzie poszła po tym, jak pochłonął ją mrok nocy? Czy ktoś ją spotkał? Wymyślałam coraz to nowsze scenariusze, głowiąc się nad tym, czy któryś z nich jest prawdziwy.

Podejrzewałam parę osób o to, że miały coś wspólnego z zniknięciem pięciolatki, jednakże dopiero parę stron przed wyjaśnieniem całej zagadki odkryłam, kto tak naprawdę maczał w tym palce. Muszę przyznać, że było to dość szokujące rozwiązanie; zwrot akcji, który aż przeraża swą prostotą.

Powieść ta nakłania do tego, by jak najwięcej czasu spędzać z bliskimi. W końcu nie jesteśmy w stanie przewidzieć, co stanie się za minutę, jutro, za miesiąc lub rok. Przyszłość to dla nas jeden wielki znak zapytania; może ona diametralnie zmienić się w ciągu sekundy. Nie możemy stwierdzić, czy ukochana osoba będzie z nami za kilka dni. A może to nas zabraknie? Trzeba wykorzystywać każdą chwilę najbardziej jak się da, ponieważ mogą się one już nigdy nie powtórzyć.

„Z tęsknoty za Judy” wyróżnia się spośród książek młodzieżowych swoją oryginalnością i nietypowym podejściem do tematu. Duża w tym zasługa również Anne Cassidy, której styl pisania bardzo przypadł mi do gustu i pozwolił cieszyć się każdym słowem. Bynajmniej nie jest to moje pierwsze spotkanie z tą autorką, jednak chyba jeszcze bardziej udane od poprzedniego. Z niecierpliwością czekam na chwilę, w której rozpocznę lekturę kolejnej książki spod pióra Cassidy, ponieważ już teraz wiem, że będzie to obfitujące w emocje przeżycie, które pozostanie w mojej pamięci przez dłuższy czas.

Zrób krok w stronę idącej przed siebie pięciolatki. Złap ją za rękę, zawołaj, wykonaj cokolwiek, by ją zatrzymać. Nie pozwól jej zniknąć z Twojego życia już na zawsze. Po prostu nie pozwól jej odejść.

Książkę otrzymałam od wydawnictwa Stentor, za co serdecznie dziękuję!

17 komentarzy:

  1. Podoba mi się polska okładka. Zdecydowanie najładniejsza. Co do książki to z chęcią bym ją przeczytała. Zaintrygowałaś mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam tę książkę jakiś czas temu i mam podobne odczucia, była naprawdę świetna :) Pod koniec też patrzyłam oniemiała... nie mogłam uwierzyć w takie zakończenie. Nie czytałam jeszcze żadnej innej książki tej autorki, ale mam je w biblioteczce, więc na pewno kiedyś to nadrobię :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow. Chyan jak nic musze ja przeczytac. Bardzo mnie zaintrygowałaś. Szczególnie piszac o tym zaskakującym końcu. W sumie nie czytam smutnych książke, ale jak wszyscy ja tez czasami robie wyjątki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam już jakiś czas temu podobną książkę, tyle tylko, że o zniknięciu całej rodziny oprócz jednej dziewczynki i póki co nie mam ochoty na kolejny kryminał o zaginięciu, choć może kiedyś przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam już tyle dobrego o tej książce, że jestem na sto procent nastawiona na jej przeczytanie. muszę ją szybko upolować :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam jedną książkę tej autorki i byłam mile zaskoczona. Tak więc i po recenzowaną przez ciebie pozycję będę musiała sięgnąć. Zwłaszcza że naczytałam się o niej wiele dobrego ;) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam o tej ksiązce ale bardzo mnie do niej zachęciłaś. Dramaty to to co lubię. Muszę ją przeczytać. Dzięki :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Śliczna okładka, książka wydaje się być ciekawa. Jak na nią wpadnę w bibliotece to na pewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  9. ~Mi również o wiele bardziej polska okładka przypadał do gustu. Co do książki, choć nigdy nie słyszałam wiem, że muszę sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  10. Napisałaś tak zachęcającą recenzje, że nie sposób przejść obojętnie koło tej książki, dlatego od jutra zaczynam poszukiwania za ta pozycją.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziewczyno, Ty wiesz że od dawna żadna recenzja mnie tak nie zainteresowała książką? Muszę kupić, koniecznie. Nie ma nie mogę! Strasznie jestem ciekawa kto stoi za zniknięciem dziewczynki.

    OdpowiedzUsuń
  12. Fabuła wygląda strasznie interesująco! Tak jak Nyx - muszę kupić, bo ciekawość mnie zeżre :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Rozglądam się za nią. Lubie czytać takie historie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Raczej nie przypadnie mi do gustu. Ogólnie za młodzieżówkami nie przepadam.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. Kojarzy mi się z filmami typu "Bez śladu" itp itd. Ciekawa fabuła.

    OdpowiedzUsuń
  16. ja osobiście przeczytałam trzy książki tej autorki gdzie jest Jennifer gorzkie urodziny oraz z tęsknoty za Judy każda z tych książek ukazuje losy różnych ludzi w różnym wieku borykających się z różnymi problemami na prawdę warto przeczytać polecam a co do samej autorki wielkie gratulacje za napisanie tak wspaniałych książek

    OdpowiedzUsuń
  17. POLUBCIE: https://www.facebook.com/pages/Z-t%C4%99sknoty-za-Judy/339095009462310

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)