niedziela, 18 września 2011

Anne Cassidy - "Gorzkie urodziny"



Kartonowe pudełko pospiesznie zostawione pod drzwiami. Szybkie kroki, ucieczka. Nagle pudło zaczyna się ruszać; dobiega z niego kwilenie. Dziecko płacze za Tobą, ale już go nie słyszysz. Zostawiasz je za sobą, wsiadając do samochodu i wymazując z pamięci ostatnie dziewięć miesięcy. Jednak czy można udawać, że ostatni rok nie miał miejsca? Możesz próbować uciekać przed przeszłością, ale wiedz jedno: ona zawsze Cię dogoni, niezależnie od starań.

To miały być najlepsze urodziny w jej życiu. Zamiast kradzionego pocałunku w świetle słońca, otrzymała słowa, których wolałaby nigdy nie usłyszeć: „To koniec. Zostańmy przyjaciółmi.” Siedemnastoletnia Julia bardzo przeżywa rozstanie z Benem, chłopakiem z jej marzeń. W dojściu do siebie bynajmniej nie pomaga fakt, że jej były partner od razu zaczął umawiać się z dziewczyną, którą Julia jeszcze do niedawna uważała za swoją najlepszą przyjaciółkę. Czy może być coś gorszego? Okazuje się, że tak. Do tych wszystkich okropności dochodzi fakt, iż nastolatka podejrzewa, że może być w ciąży. Jak Julia ma odbudować świat, który zupełnie legł w gruzach?

Tina Hicks to okrągła dziewczyna z sąsiedztwa. Na sam jej widok Julii robi się niedobrze i siedemnastolatka odpycha Tinę na każdym kroku. Jednakże po nieprzyjemnych urodzinach wszystko ulega zmianie i dziewczyny zaczynają się przyjaźnić. Po paru miesiącach, oprócz wspólnych zainteresowań i tematów do rozmów, zaczyna łączyć je coś więcej: sekret, o którym nikt inny nie może się dowiedzieć. Czy prawda wyjdzie na jaw? Lepiej nikomu nie wspominać o wiążącej tajemnicy czy podzielić się z kimś ciężkimi jak kamienie słowami? Komu można zaufać?

„Gorzkie urodziny” to już trzecia powieść spod pióra Anne Cassidy, jaką miałam okazję przeczytać. Dzięki temu wiedziałam mniej więcej, czego mogę się spodziewać, mimo tego i tak zostałam zaskoczona. Utwory Cassidy cechuje nieprzewidywalność i nieoczekiwane zwroty akcji; w pewnym sensie to taka Jodi Picoult dla nastolatek. W swych książkach porusza ważne i trudne tematy, dodatkowo je komplikując. Nigdy do końca nie wiadomo, jak dalej potoczy się dana historia.

Jeżeli chodzi o główne bohaterki, to o ile Julię od razu obdarzyłam sympatią, o tyle z Tiną nie było tak łatwo. Na początku owszem, całkiem ją lubiłam, jednak z każdą kolejną stroną moje ciepłe uczucia wobec niej coraz bardziej się ochładzały. Często nie potrafiłam zrozumieć jej zachowań i niejednokrotnie chciałam, by ktoś nią potrząsnął i pokazał, że jej reakcje nie mają zbyt wielkiego sensu.

Choć przez większość czasu narracja prowadzona jest z perspektywy Julii, od czasu do czasu pojawiają się rozdziały, w których przedstawiane są losy porzuconego dziecka. Ten ciekawy zabieg pomógł pokazać, że nie zawsze wszystko jest czarne bądź białe, a przyjmuje przeróżne odcienie szarości.

Pomimo tego, iż tę powieść pochłonęłam w zaledwie parę godzin, przypadła mi do gustu znacznie mniej niż chociażby „Z tęsknoty za Judy” tej samej autorki. Nie potrafię dokładnie wskazać, co dokładnie jest minusem „Gorzkich urodzin”, mogę jednak stwierdzić, że to najsłabsza książka Anne Cassidy, którą przyszło mi przeczytać. Nie  mówię, że jest zła, co to, to nie, jednak czegoś mi w niej zabrakło i wyżej oceniam pozostałe utwory Cassidy. Mimo wszystko zachęcam jednak do zapoznania się z tą pozycją, ponieważ porusza ona bardzo ważną tematykę i zmusza do przemyśleń.

Płacz ciągnie się za Tobą. Odejdziesz czy wrócisz? Wciąż masz czas, by dokonać wyboru. Wystarczy parę kroków w tył. Odwróć się i zmień przyszłość.

Recenzję powieści "Z tęsknoty za Judy" autorstwa Anne Cassidy możecie przeczytać tutaj.

Za książkę serdecznie dziękuję wydawnictwu Stentor!

16 komentarzy:

  1. muszę przyznać że mnie zaciekawiłaś :) jednak mam wątpliwości czy nie jestem za stara na tę książkę?

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiem czy to książka dla mnie. Muszę się jeszcze zastanowić.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. nieprzewidywalność i dobra historia mimo wszystko mnie przekonują. nie czytałam jeszcze nic spod pióra Anne Cassidy, więc niemożność przyrównania jej do innych pozycji może w tej kwestii okazać się plusem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnimi czasy coraz częściej spotykam się z recenzjami książek właśnie tej autorki. A ja, wstyd się przyznać, ale znajomość z nią skończyłam na książce "Gdzie jest Jennifer?". Muszę nadrobić zaległości a recenzowana przez ciebie książka wydaje się być idealna do tego celu ;) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wydaje mi się, że książka nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Na mojej liście już jest "Z tęsknoty za Judy" i jak ta pozycja przypadnie mi d gustu, to i po "Gorzkie urodziny" chętnie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam o tej książce, ale nie zwracałam na nią większej uwagi. Myślę, że to był błąd. Przeczytam, jeśli będę miała okazję:).

    OdpowiedzUsuń
  8. Sama nie wiem co sądzić o tej książce. Nie wydaje mi się, żeby przypadła mi do gustu, więc póki co daruję ją sobie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jejku jaka porażająca i jednocześnie smutna historia. Już pierwsze słowa recenzji mówiące o dziecku w kartonie spowodowały ciarki na mym ciele. Kolejne perypetie głównej bohaterki wciąż nie układają się tak różowo. Ogromnie mnie zaciekawiłaś i mam ochotę przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka wydaje się ciekawa, chętnie przeczytam. Chociaż może zacznę od "Pogoni za Judy"...?

    OdpowiedzUsuń
  11. Hm... Może i ja się skuszę? Zapowiada się ciekawa lektura.

    OdpowiedzUsuń
  12. Myślałam raczej o lekturze wspomnianego przez Ciebie "Z tęsknoty za Judy" i chyba przy tym zostanę, bo ta propozycja wydaje się być ciekawsza :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Hej. Niedawno co założyłam stronę dla wielbicieli książek. Zbieram osoby, które kochają czytać i pisać o tym co przeczytały. Współpracuje z kilkoma wydawnictwami i będę od nich otrzymywać egzemplarze recenzenckie, jednak do tego potrzebuje sprawdzonych recenzentów. Zauważyłam, że lubisz pisać, może chciałabyś dołączyć? Możesz wkleić recenzje, które masz na blogu. Strona istnieje od niedawna, ale szybko się rozwija. Interesują nas wszystkie tematy książek, nie tylko jeden. Jeżeli byłabyś zainteresowana współpracą zapraszam pod adres: zakladka.bnx.pl, gdzie znajdziesz więcej informacji. Możesz również skontaktować się ze mną.

    Przepraszam, że piszę tutaj, a nie na adres email, ale pomyślałam, że szybciej odbierzesz wiadomość w komentarzu, niż w skrzynce.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jedną książkę tej autorki mam już za sobą i pozytywne wrażenia po lekturze. I mimo, że zazwyczaj unikam książek dla nastolatek, to myślę, że dla tej zrobię wyjątek :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jestem zaintrygowana, szczególnie, że napisałaś, że to taka Jodi Picoult dla nastolatek. Miałam okazję przeczytać tylko jedną książkę Anne Cassidy - "Gdzie jest Jennifer?" - i byłam pod wrażeniem. Moi znajomi również, bo swego czasu książka skakała z rąk do rąk. Także jestem ciekawa jakie są inne powieści Cassidy, z chęcią po nią sięgnę, szczególnie, że całkiem dobrze ją oceniasz ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Wstyd, ale żadnej książki autorki jeszcze nie czytałam. Jednakże tym porównaniem do Jodi Picoult mnie zachęciłaś, dlatego też w najbliższym czasie postaram się znaleźć czas na którąś z pozycji.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)