poniedziałek, 12 września 2011

Alexandra Ripley - "Córka pierworodna"



Sekretna drewniana skrzynka z nieznaną zawartością, którą otrzymujesz w dniu szesnastych urodzin. Dłonie drżą ze zniecierpliwienia i ekscytacji. Zachodzisz w głowę, co może znajdować się w środku. Podenerwowana otwierasz skrzynkę, w której znajdują się rodzinne pamiątki sprzed lat, owiane nutką tajemnicy. Z namaszczeniem oglądasz każdy bibelot, nie podejrzewając nawet, że Twoje życie dopiero się rozpoczyna.

Mary MacAlistar to wychowanka szkoły przyklasztornej, w której spędziła prawie całe swoje życie. Kilka dni przed rocznicą urodzin otrzymuje ona skromną skrzynkę: prezent od matki. Skrywa on w sobie wiele sekretów, w tym również ten dotyczący pochodzenia dziewczyny. Parę dni po otrzymaniu podarunku do nastolatki docierają przykre wieści dotyczące śmierci ojca. Mary dowiaduje się także, że jej prawdziwa rodzicielka zmarła przy porodzie, a kobieta, którą zawsze uważała za matkę, jest jej macochą, niemającą najmniejszej ochoty zająć się dziewczyną. Kiedy to wszystko dociera do uszu nastolatki, ta nie waha się ani chwili i wybiera się do Nowego Orleanu, który jest jej jedynym śladem dotyczącym rodziny. I tak rozpoczyna się podróż naiwnej i dobrze ułożonej panny MacAlistar, której ufność próbują wykorzystać nieuczciwi ludzie. Jest ona samotną, osieroconą dziewczyną, co sprawia, że niebezpieczeństwo wzrasta. Czy Mary uda się ujść z życiem? I czy spotka ona prawdziwą miłość?...

Tło dla „Córki pierworodnej” stanowi dziewiętnastowieczny Nowy Orlean, bogaty w szczegóły i detale. Realia tamtych czasów są wiernie oddane, a sama fabuła obfituje w wiele faktów dotyczących niewolników czy czarowników voo-doo. Jest to jeden z nielicznych plusów powieści Alexandry Ripley; w innych aspektach utwór spod jej pióra nie przedstawia się już tak kolorowo.

Najbardziej irytowało mnie to, że akcja toczyła się niewiarygodnie powoli i leniwie. W tym przypadku nie jest to jednak pozytywną stroną historii, ponieważ takie nieśpieszne rozwijanie się fabuły jedynie działało mi na nerwy. Dodatkowo główna bohaterka nie wzbudziła mojej sympatii; jej naiwność często graniczyła z głupotą. Wielokrotnie nie rozumiałam jej wyborów i zachowań. Pozwalałą, by inni decydowali za nią i nie potrafiła wziąć spraw w swoje ręce. Muszę przyznać, że na jej poczynania patrzyłam z zupełną obojętnością; przeżywane przez Mary przygody nie wzbudziły we mnie większych emocji.

Kolejnym minusem tejże pozycji jest jej przewidywalność. Niemalże od pierwszej strony wiadomo, jak potoczy się historia i jakie będzie jej zakończenie. Nie dość, że wychowanka szkoły przyklasztornej nie wyzwala żadnych uczuć, to i fabuła nie powala.

Już dawno nie wynudziłam się tak, czytając. To jedna z gorszych pozycji, które przyszło mi czytać w ostatnim czasie. „Romans historyczny” to określenie niezbyt pasujące do „Córki pierworodnej”, tę książkę nazwałabym raczej powieścią obyczajową. I nie mam najmniejszego pojęcia, co romantycznego jest w słowach: „Smakujesz jak mój ulubiony ryż z czerwoną fasolą”.

Podsumowując, zdecydowanie nie polecam, chyba że miłośniczkom gatunku. W trakcie lektury nie raz i nie dwa chciałam rzucić książką o ścianę, po raz kolejny czytając o konsekwencjach nadmiernej ufności panny MacAlistar. Jest mnóstwo powieści, na które warto poświęcić czas, a utwór spod pióra Alexandry Ripley zdecydowanie do nich nie należy. Nietrudno znaleźć inne, o wiele ciekawsze pozycje niż „Córka pierworodna”. To historia, przez którą trudno przebrnąć, jednak wyrzucenie jej z pamięci wydaje mi się być nadzwyczaj łatwym zadaniem.

Za książkę serdecznie dziękuję serwisowi Sztukater oraz wydawnictwu MG!

21 komentarzy:

  1. Skoro książki nie polecasz, to nie przeczytam. Zdecydowanie nie dla mnie.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Początek był taki zachęcający i już myślałam, że szykuje się kolejna świetna pozycja a tu zaskoczenie. Skoro odradzasz to zdecydowanie nie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Patrząc na przeładowaną detalami okładkę miałam wrażenie że jest to romans, gdyż właśnie z podobnymi okładkami kojarzą mi się romanse. Tematyka interesująca, ale skoro wykonanie niespecjalnie udane, i jeszcze wlekąca się akcja, to... szkoda tracić czasu ;) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. A wydawało się, że to ciekawa książka... No cóż, nie ma co tracić czasu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Miałam okazję zapoznać się z dwiema innymi pozycjami tej autorki. I jakkolwiek "Scarlett" będąca kontynuacją "Przeminęło z wiatrem" w moim odczuciu była całkowitym niewypałem (być może podobnym do czytanej przez Ciebie książki), to "Ze złotych pól" przypadła mi do gustu. Jednak było to wiele lat temu i nie wiem jak dziś odebrałabym tę powieść. Może już nie tak entuzjastycznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja też byłam przekonana, że książka taka ciekawa, tym bardziej, że początek recenzji po prostu mnie oczarował a tu czytam dalej i oczy wytrzeszczam ze zdumienia, że tak dalej idzie słabiutko. Szkoda, niestety nie chce się przekonywać na własnej skórze czy rzeczywiście taka nudna.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czyli zdecydowanie nie dla mnie. Z pewnych powodów odstrasza mnie "romans historyczny", szczególnie w takim wydaniu...

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie sądzę, żebym miała ochotę na tę książkę

    OdpowiedzUsuń
  9. A zapowiadała się świetnie, a tu taka katastrofa wyszła.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jeżeli będzie możliwość pewnie sięgnę by się przekonać na "własnej skórze". Świetna i szczera recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Opis zachęcający ale widzę że książka nieszczególnie przepadła Ci do gustu. Niemniej, jeżeli ją kiedyś spotkam to spróbuję bo okładka mi się podoba i może mnie przypadnie do gustu powolna akcja :D

    OdpowiedzUsuń
  12. powolna akcja, przewidywalność i denerwująca bohaterka skutecznie mnie do tej lektury zniechęcają, a szkoda bo XIX w. Nowy Orlean brzmi apetycznie.

    OdpowiedzUsuń
  13. To zadziwiające, że nie raz ciekawy opis potrafi być taki mylący. Książka prawie, prawie znalazłaby się już w moich rękach. Teraz cieszę się, że po nią nie sięgnęłam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Hm, a mnie już pierwsze zdania zainteresowały, a tu proszę:) Opis naprawde do siebie przyciąga, ale opinia niekoniecznie. Jednak nie sięgnę:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie lubię kiedy akacja toczy się leniwie i powoli, bo wtedy szybko się nudzę i nie mogę do końca doczytać pozycji. choć przyznaję, ze opis fabuły brzmi interesująco :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Zapowiada się całkiem ciekawie ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wczoraj skończyłam i mam zupełnie odmienne zdanie. Książka bardzo mi się podobała, a pierwszy raz miałam do czynienia z tym gatunkiem. Uważam, że była ciekawa i dość wciągająca i nie chciałam też rzucić nią o ścianę ^^

    OdpowiedzUsuń
  18. hm... bo ja wiem? może się skuszę, jeśli wpadnie w moje ręce, jednak nie będę specjalnie wypatrywać tej pozycji

    OdpowiedzUsuń
  19. Wielka szkoda, bo już zdążyłam się zakochać w róży na okładce ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Po przeczytaniu pierwszego akapitu, pomyślałam "to może być to coś!", jednak z każdym kolejnym zdaniem, mój zapał się stopniowo zmniejszał. Dzięki za cynk, będę się trzymała od tej pozycji z dala. Nie chcę tracić na tego typu książkę czasu...

    OdpowiedzUsuń
  21. Będę omijać szerokim łukiem, dzięki za informację :}

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)