wtorek, 16 sierpnia 2011

Tricia Rayburn - "Syrena"




Jak by to było bać się wszystkiego? Nie jednej, dwóch czy trzech rzeczy, ale dosłownie wszystkiego? Wody, ciemności wraz z czyhającymi w niej potworami, pająków i… można by wymieniać w nieskończoność. Czy można wtedy przeżywać życie w pełni? A może trzeba próbować wszystkiego, robić nawet te najbardziej szalone czyny?

Vanessa Sands to siedemnastolatka, która cała drży na myśl o zgaszonym świetle czy samotności. Jak sama przyznaje, obawia się praktycznie wszystkiego. Podczas wakacyjnego wyjazdu w to samo miejsce co zazwyczaj, dziewczyna próbuje przezwyciężyć swój strach dotyczący skoku z klifu wprost w głębiny oceanu. Niestety nastolatka nie daje rady pokonać tkwiących w niej obaw i biernie obserwuje poczynania przyjaciół i starszej o rok siostry, sparaliżowana przez strach i wstyd. Dziewczyna obawia się wody od czasu wypadku, podczas którego przez ponad pół godziny tkwiła w jej odmętach. Czy w tamtym zajściu kryje się coś jeszcze? Jak to możliwe, by nastolatka przeżyła coś takiego?

Justine to opoka Vanessy. Jest nieustraszona, próbuje wszystkiego, lubi czuć adrenalinę. Chłopcy ją uwielbiają – z wzajemnością zresztą – a żadna impreza nie ma racji bytu bez starszej z sióstr Sands. Pewnej nocy dziewczyna skacze z klifu do oceanu, jednak już nigdy z niego nie wychodzi – a przynajmniej nie o własnych siłach. Jej martwe ciało zostaje wyrzucone na brzeg. Nie wiadomo, czy popełniła ona samobójstwo, czy też może nie sądziła, że niebezpieczeństwo jest tak wysokie. Rodzina Sandsów wraca w żałobie do Bostonu. Vanessa jednak szybko wraca do Winter Harbor, ponieważ sądzi, że za tragicznym wypadkiem kryje się coś więcej. Po pewnym czasie zaczyna słyszeć głos Justine – obłęd? choroba psychiczna? a może zmarła siostra naprawdę do niej przemawia? Vanessa coraz bardziej angażuje się w poszukiwania, co jednak, jeśli ślady prowadzą… właśnie do niej? Czy uda jej się rozwikłać zagadkę śmierci siostry? Czy będzie w stanie pokonać własny strach? I co z tym wszystkim wspólnego ma mit o syrenach?

Jak szybko się okazuje, Justine nie była jedyną ofiarą – a już na pewno nie ostatnią. Na plaży Winter Harbor zaczynają pojawiać się zwłoki mężczyzn, a na ich twarzach goszczą upiorne uśmiechy. Wkrótce Vanessa, wraz z pomocą Simona i Caleba, odkrywa, że w miasteczku takie dziwne śmierci miały już miejsce, jednak ani razu nie powiązano ich ze sobą. Czy trójce przyjaciół uda się uratować miasto i żyjących w nim ludzi, czy może jest już za późno?

„Syrena” to wspaniałe połączenie thrillera, historii miłosnej i paranormalnej. Pojawia się wiele pytań, zagadek, a niebezpieczny zabójca wciąż jest na wolności. Tricia Rayburn ani na chwilę nie pozwala czytelnikowi zapomnieć, że Winter Harbor to miejsce nadzwyczaj niebezpieczne, z masą sekretów z przeszłości. Czy w tym zagrażającym życiu miejscu ciągle jest miejsce na cieplejsze uczucia? A może przerażające zbrodnie całkiem usunęły je z miasteczka, siejąc wśród niewielkiej społeczności atmosferę wzajemnych podejrzeń i nieufności?

Muszę Was ostrzec: książka ta, gdy już ją się otworzy, nie wypuszcza ze swych zimnych, pachnących solą objęć. Nie zaczynajcie lektury późnym wieczorem, bo inaczej nie zaśniecie, dopóki jej nie skończycie – a i wtedy sen będzie trudnością, ponieważ po głowie będą kołatać się myśli dotyczące przeczytanej opowieści. Dla „Syreny” zarwałam noc, jednak ani trochę tego nie żałuję: czytanie tej historii było naprawdę znakomitą przygodą, którą chciałabym powtórzyć.

Nie mogłabym nie wspomnieć o pięknym wydaniu książki, której okładka przyciąga wzrok, a wodorosty ozdabiające każdą stronę umilają lekturę. Dzięki temu po prostu nie można wypuścić jej z rąk.

Zakończenie powieści jest po prostu idealne, choć muszę przyznać, że pozostawia wiele pytań bez odpowiedzi, sieje niepokój oraz wątpliwości. Sprawiło to, że z niecierpliwością czekam na kolejny tom przygód Vanessy, ponieważ ten ogromnie przypadł mi do gustu. Jest to historia, która wyróżnia się oryginalnością i panującym w niej klimatem. Znajduje się w niej mnóstwo zagadek; niektórych rozwiązań wprost nie sposób przewidzieć, choć niektóre całkiem łatwo odgadnąć. Mimo tego nie mam zbyt wiele tej lekturze do zarzucenia – no, może oprócz tego, że zdecydowanie za szybko się kończy.

Fale rozbijają się o skały z głośnym hukiem. Jest ciemno, krople deszczu smagają Cię po twarzy. Skoczysz? A może spanikujesz i po prostu odejdziesz, dając strachowi wygrać? Teraz wszystko zależy od Ciebie. I tylko Ty możesz powstrzymać to, co wydaje się być nieuniknione.

***

Korzystając z okazji, chciałabym zachęcić Was do wzięcia udziału w poniższym konkursie:

20 komentarzy:

  1. Dostałam ja do recenzji i za niedługo ją przeczytam. Strasznie mnie zainteresowałaś swoja recenzją i już nie mogę się doczekac kiedy ją przeczytam :D

    Pozdrawiam ! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. W księgarni nie zwróciłabym na tę książkę uwagi, ale po przeczytaniu twojej recenzji nie pozostaje mi nic innego, jak dopisać tę pozycję do mojej listy:)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo chciałabym móc ją przeczytać. Mam nadzieję, że szybko wpadnie w moje ręce, bo recenzja kusząca jak zawsze:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  4. tyle zachwytów w recenzji, że nie wypada po książkę nie sięgnąć :) jedynie co to angielska okładka - z tym morzem i trzema postaciami - bardziej mi się podoba od polskiej, ale to tylko okładka.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa książka, poszukam tego tytułu :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę ją przeczytać, po prostu muszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeśli wpadnie w moje ręce na pewno przeczytam. Super recenzja. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Skasowałam przypadkiem to co napisałam i muszę zaczynać jeszcze raz... no trudno :) Okładki są po prostu nieziemskie, zwłaszcza druga przyciągnęła mój wzrok na dłużej. Jeśli chodzi o treść to przezwyciężanie lęków i słabości wydaje się być ciekawym pomysłem na książkę, ale co z tego wynikło? Po Twojej recenzji jestem przekonana, że raczej same dobre rzeczy ;) O konkursie oczywiście już słyszałam, postaram się coś nabazgrać na kartce papieru :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Oooo... A ja to chce przeczytać.... oooo... niech mi to ktoś da xD

    OdpowiedzUsuń
  10. Szczerze mówiąc, gdy zobaczyłam "Syrenę" na półce w Empiku to nie miałam najmniejszej ochoty jej przeczytać. Teraz jednak zaczynam zmieniać zdanie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam ją na liście i gdy będę miała taką okazję, z chęcią przeczytam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam tę książkę w planach, niestety na razie odległych. Twoja recenzja wzmogła mój apetyt xD

    OdpowiedzUsuń
  13. Już dość dawno temu czytałam tą książkę, ale po dziś dzień pozostało mi w pamięci jej miłe wspomnienie. Ciekawy thriller z wątkiem paranormalnym, napisany ładnym językiem. Mam w domu i przeczytam zapewne jeszcze nie jeden raz.
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  14. Brzmi ciekawie, jak gdzieś ją zobaczę to na pewno kupię i przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Podoba mi się i to bardzo. Będę jej wypatrywać :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam ją i muszę zacząć w końcu czytać. Co z tego, że są wakacje, i tak nie mam czasu :-(

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam tę książkę w planach i po Twojej opinii (thriller, romansik, tajemnica) jeszcze bardziej chcę ją przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  18. No mieszanka gatunkowa bardzo ciekawa, trzeba przyznać ;)
    Dobrze, że mam ją na półce;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie wiem jak Ty to robisz, ale to dzisiaj trzecia recenzja jaką przeczytałam na Twoim blogu i wszystkie skłoniły mnie do tego, że chciałabym przeczytać te książki, najlepiej tu i teraz. Wybierasz naprawdę fascynujące lektury. W 100% trafiają w mój gust. Jeżeli nawet na początku zraził mnie trochę tytuł (były wampiry, anioły, teraz moda na syreny...), to recenzja sprawiła, że wszystkie moje uprzedzenia co do tej powieści zniknęły.

    OdpowiedzUsuń
  20. Akurat jestem w trakcie czytania, urzekł mnie już sam opis. Uwielbiam takie książki. Twoja recenzja tylko jeszcze bardziej umocniła mnie w przekonaniu, że ta książka jest świetna.
    Ach, dodałam Cię do linków.

    Zapraszam wszystkich na mojego bloga, recenzuję książki : http://darkmelody69.blogspot.com/

    Pzdr :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)