piątek, 26 sierpnia 2011

Rick Riordan - "Zagubiony heros"



Każdy z nas uczył się kiedyś o mitologii greckiej i rzymskiej, zapamiętywał imiona bogów, herosów oraz potworów, z którymi przyszło im walczyć. Kto nie wiedział, że Atena to córka Zeusa, a Hefajstos to syn Hery? Dawniej, dzięki opowieściom o niedostępnych bóstwach żyjących na Olimpie, ludzkość tłumaczyła sobie zjawiska, których nie była w stanie wyjaśnić w inny sposób. Później jednak zaczęło pojawiać się coraz więcej informacji na temat otaczającego nas świata, dzięki czemu wszystkie dotąd niemożliwe do zrozumienia sytuacje szybko znalazły wyjaśnienie w nauce. Bogowie odeszli w niepamięć, zastąpieni przez technikę i wiedzę. Nikt już nie wierzy w ich istnienie. Czy jednak słusznie? A może greckie i rzymskie bóstwa, znane z dawnych mitów, po dziś dzień zamieszkują górę Olimp?

Pewnego zwyczajnego dnia, podczas wycieczki do Wielkiego Kanionu, Jason nagle budzi się w szkolnym autobusie, nie mając najmniejszego pojęcia, jak się nazywa, kim i gdzie jest. Obok niego siedzi ładna dziewczyna, Piper, utrzymująca, że są parą, a znajdujący się przed chłopakiem Leo twierdzi, że są przyjaciółmi. Co jest prawdą, a co kłamstwem? Kim tak naprawdę jest Jason?

Spokojna podróż dość szybko zamienia się w niebezpieczną rozgrywkę, kiedy znikąd pojawiają się duchy burzy, mające na celu zabić Piper, Leona i Jasona. Ten ostatni z rosnącym zdziwieniem odkrywa, że w kieszeni ma broń i doskonale potrafi się nią obsługiwać. Czy rzeczywiście przez ostatnie miesiące chodził do Szkoły Dziczy? A może był zupełnie gdzie indziej? Odpowiedzi na te pytania może odnaleźć w jednym miejscu: Obozie Herosów.

Akcja mknie do przodu z zatrważającą prędkością. Ciągle coś się dzieje, a Rick Riordan nie pozwala czytelnikowi na choćby chwilę oddechu. Żądne krwi mitologiczne potwory, skrywane tajemnice, mroczne sny i niebezpieczne zadanie to tylko namiastka tego, co znajduje się w tej powieści. Mogłoby się wydawać, że przez poruszane tematy w książce będzie panowała ponura, przytłaczająca atmosfera – nic bardziej mylnego! Wszystkie wydarzenia okraszone są szczyptą świetnego humoru, który może rozładować nawet te najbardziej napięte sytuacje. Podczas lektury niejeden raz wybuchałam śmiechem. Perypetie młodych półbogów poprawią nastrój niejednej osobie.
„Wycelował w ich gospodarzy dwoma palcami i przejechał jednym palcem po szyi. Bardzo subtelny język gestów.”
W „Zagubionym herosie” pojawia się cała paleta bogów, zarówno greckich, jak i rzymskich. Nie sposób się jednak pogubić w ich imionach czy koligacjach rodzinnych: autor opisał wszystko niezwykle przejrzyście. Na końcu książki znajduje się dodatkowo spis bóstw występujących w opowieści, dzięki czemu w razie wątpliwości można sprawdzić, kto jest kim, jakie są jego atrybuty i umiejętności.

Wszystkie postaci zostały wykreowane w bardzo dokładny sposób. Trójkę głównych bohaterów od razu polubiłam, a gdy na scenę wkraczał Gleeson Hedge, na moją twarz mimowolnie wstępował uśmiech. Pojawiające się na kartach powieści potwory zostały wspaniale przedstawione, podobnie jak bogowie. Niektórych z miejsca obdarzałam sympatią, do innych niemal natychmiast odczuwałam niechęć. Nie było postaci, która byłaby mi obojętna.

Jest to historia, w której pojawiają się zarówno znani nam z serii „Percy Jackson i bogowie olimpijscy” bohaterowie, jak i ci zupełnie obcy. Po raz kolejny możemy spotkać Annabeth, Chejrona czy Thalię, pojawiają się oni jednak rzadko. Główne skrzypce grają tu nowe postaci; jednakże miło jest, gdy pojawiają się starzy bohaterowie, choćby epizodycznie.

Narracja prowadzona jest trzytorowo: raz swój punkt widzenia przedstawia Jason, innym razem możemy poznać sytuację ze strony Leona czy Piper. Dzięki temu o wiele łatwiej jest ich poznać, odkryć wady i zalety oraz gnębiące ich problemy.

Opowieść ta obfituje w niespodziewane zwroty akcji, jednak muszę przyznać, że parę z nich przewidziałam. Nie odebrało mi to przyjemności z czytania, wręcz przeciwnie, tylko ją zwiększyło. Pojawiło się również wiele wydarzeń, których nie byłam w stanie się domyślić.

Od zawsze interesowałam się mitologią, więc lektura „Zagubionego herosa” była dla mnie naprawdę znakomitą przygodą. Myślę, że ta opowieść spodoba się nie tylko wielbicielom greckich czy rzymskich mitów, ale również osobom, które nie przepadają za tą tematyką. Rick Riordan potrafi zarazić swoją pasją, a także „przemycić” trochę informacji, łącząc naukę z wyśmienitą zabawą. Szkoda, że żaden z nauczycieli, których do tej pory spotkałam, nie miał takiego daru opowiadania, jak autor „Percy’ego Jacksona…” i wielu innych serii. Wtedy z całą pewnością nielubiane lekcje stałyby się ciekawe, wręcz wyczekiwane przez uczniów.

Co przemawia za tym nowo rozpoczętym cyklem? Z całą pewnością spora dawka humoru, zapadające w pamięć sytuacje i niezwykła fabuła. Kolejnym atutem jest zakończenie: kiedy mogłoby się wydawać, że wszystko wraca do normy, nagle pojawia się wiadomość, która burzy spokój mieszkańców Obozu Herosów oraz czytelnika. Po takim końcu kontynuacji wyczekuje się jak na szpilkach!

Za lekturę serdecznie dziękuję wydawnictwu Galeria Książki!

22 komentarze:

  1. Również wyczekuję kontynuacji! Książki Riordana są świetne!

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam tę książkę! Jest świetna :D Nie mogę się doczekać kolejnej części :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja. Muszę. To. Przeczytać. Ja nie wiem dlaczego jeszcze jej nie przeczytałam, przeciez ja kocham książki tego autora, ale jak już uporam się z egzemplarzami recenzenckimi to biorę się za "Zagubionego herosa" :D

    Pozdrawiam ! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. To jedyna książka tego autora, której jeszcze nie mam ale koniecznie kupię! Fajnie, że Ci się podobało. Pan Riordan nie traci weny :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja wciąż i wciąż nie zapoznałam się z Ani Jedną Książką Tego autora. Choć muszę przyznać, że do tego tytułu czuję szczególny pociąg, wciąż nie jestem stuprocentowo przekona, efektem czego podczas wizyt w empiku od czasu do czasu przypatruję jej się jedynie kątem oka.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo spodobał mi się Percy, więc mam nadzieje, ze to również.;)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie czytałam, ale może kiedyś sięgnę. Chociaż ostatnio strasznie zrobiłam się wybredna :/ Przesyt? Ciężko stwierdzić...

    OdpowiedzUsuń
  8. Po "Zagubionym herosie" mam ochotę na więcej! :D Masz rację, to zakończenie było tak niesamowite, że teraz żałuję, że nie poczekałam z czytaniem aż będę miała pod ręką 2 część :P

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie dla mnie, ale wiem komu ją polecę:))

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja co prawda, aż tak nie interesuję się mitologią, jednak tak zachęcałaś mnie tymi niespodziewanymi zwrotami akcji, że muszę koniecznie poznać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Chciałabym napisać "Na pewno to przeczytam!", ale za dużo książek już sobie naobiecałam. Pozostaje mi stwierdzenie "Może kiedyś..." :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Na pewno przeczytam, ale wolałabym zacząć od Percy'ego :)

    OdpowiedzUsuń
  13. cieszy mnie Twoja pozytywna recenzja, bo książka czeka na mnie od dłuższego czasu i teraz wiem, że trzeba się w końcu za nią zabrać :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam Percy'ego i nie mogę się doczekać by dać szansę tej książce ;) Bardzo jestem ciekawa czym zaskoczy nas pan Riordan.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. Książka nie w moim guście, ale znam kilka osób, którym mogłoby się spodobać:)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  16. Niedługo się za nią zabieram i już nie mogę się doczekać lektury... Gdy czytałam serię o Percym bardzo mi się podobało. Mam nadzieję, że ta też będzie tak dobra.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie czytałam jeszcze żadnej książki tego pana, ale wiem, że pisze świetnie, więc prędzej czy później sięgnę, bo sumienie nie pozwoli mi ominąć tak dobrej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jeszcze nie czytałam książek tego autora, ale z chęcią to nadrobię :) Wzbudziłaś we mnie ciekawość wspominając o mitologii.

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam ochotę na tą książkę. Wielką ochotę. Muszę ją dorwać :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Rick Riordan po raz kolejny zaskakuje nas nowymi bohaterami i fabułą, dodatkowo wplątując w powieść rzymski bogów! Książka jest naprawdę rewelacyjna, jak zresztą wszystkie pozostałe powieści pana Riordana. Może to po części dlatego, że interesuje się mitologią? Zdecydowanie Polecam!!

    OdpowiedzUsuń
  21. Zapowiada się naprawdę dobra książka - dobrze, że czeka na półce. Lubię Riordana za Percy'ego Jacksona, i lubię mitologię :)
    Co zabawne, najpierw pokochałam film, widziałam go już 3 razy :D

    OdpowiedzUsuń
  22. Przeczytałam już jakiś czas temu, a nadal nie mogę o niej zapomnieć - "Zagubiony Heros" to naprawdę dobra książka młodzieżowa ;)
    PS. Nasze wrażenia, odnoście dzieła Ricka Riordana są bardzo podobne :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)