sobota, 13 sierpnia 2011

Kerstin Gier - "Błękit szafiru"



Dla żyjącego obecnie człowieka czasy takie jak wiek osiemnasty lub dziewiętnasty zawsze pozostaną swego rodzaju zagadką, nie wspominając już o średniowieczu czy starożytności. Co prawda posiadamy wiele informacji dotyczących dawnych lat, jednak nigdy nie dowiemy się wszystkiego. Niektóre fakty zostają zniekształcone, inne zaś – zupełnie zapomniane. Pewne wiadomości już na zawsze pozostaną w swej epoce, nigdy nie ujrzane przez światło dzienne. Chyba, że… istniałaby możliwość podróży w czasie. Co, jeśli można byłoby zobaczyć, jak naprawdę wyglądała przeszłość? Czy nie jest to kusząca perspektywa?

Gwendolyn Sheperd jeszcze parę dni temu była zwyczajną nastolatką, z zamiłowaniem do filmów i słabością do śpiewu. Jedna chwila zmieniła całe jej życie: kiedy nieoczekiwanie cofnęła się w czasie. Początkowo wszyscy sądzili, że to niemożliwe; osobą z genem umożliwiającym podróże w czasoprzestrzeni miała być Charlotta, kuzynka Gwen. Okazało się jednak, że utrzymywana przez wiele lat data narodzin Gwenny była fałszywa, a dziewczyna – zamiast całe życie szkolić się do czekającej ją misji – żyła w błogiej nieświadomości.

Teraz Gwendolyn i Gideon przygotowywani są do osiemnastowiecznego soiree, podczas którego mają spotkać się z przerażającym hrabią de Saint German i lordem Alastairem. Dziewczyna nie ma ani chwili odpoczynku od wyczerpujących lekcji etykiety i manier z mistrzem Giordano i kuzynką, która wciąż próbuje ją upokorzyć. W nielicznych przerwach od męczących zajęć Gwen spotyka się z nieżyjącym już dziadkiem, korzystając przy tym z genu podróży w czasie. Mogłoby się wydawać, że codzienność nastolatki jest już wystarczająco skomplikowana i pogmatwana, jednak gdy na scenę wkracza pewien zarozumiały, a zarazem niezwykle miły chłopak – a wraz z nim szybsze bicie serca – wszystko miesza się jeszcze bardziej.
„Nic nie zatrzyma miłości: ni rygle, ni bramy.
Przez wszystko przejdzie.
Początku nie ma, od zawsze bije skrzydłami
i na wieki biła będzie.” – Mathias Claudius

Postaci występujące w „Błękicie szafiru” są różnorodne i bardzo plastyczne. Wyobrażenie ich sobie nie sprawia najmniejszego problemu, podczas lektury same wręcz pojawiają się przed oczami. Nieważne, czy mowa tu o działającej na nerwy Charlotcie czy wzbudzającej sympatię Leslie. Główna bohaterka, Gwendolyn, to dziewczyna, którą niesamowicie łatwo polubić. Posiada ona zarówno zalety, jak i wady; nie jest jedną z tych papierowych postaci, które są nieustraszone i bez skazy. Najbardziej polubiłam gargulca-demona, Xemeriusa. Gdy tylko się pojawiał, nie mogłam się nie uśmiechnąć. To zdecydowanie najbardziej pozytywna postać, z jaką miałam do czynienia w ostatnim czasie.

Do zdecydowanych atutów powieści należy poczucie humoru. Co pewien czas wybuchałam niekontrolowanym śmiechem. Niemal na każdej ze stron pojawia się zabawny akcent, dzięki któremu lektura książki staje się jeszcze milszym przeżyciem.

Akcja dzieje się szybko i nie daje ani chwili wytchnienia. Pojawia się całe mnóstwo sekretów i z biegiem czasu nie wiadomo, komu można ufać, kto jest pozytywnym charakterem, a kto – wręcz przeciwnie. Następuje wiele nieoczekiwanych zwrotów w fabule, które całkowicie zmieniają postać rzeczy i sprawiają, że czytelnik sam już nie wie, co myśleć.

Jest to utwór, od którego nie sposób się oderwać. Chociaż próbowałam czytać go jak najwolniej, by jak najpóźniej rozstać się z wykreowanym przez Kerstin Gier światem, nie dałam rady i zupełnie przepadłam. Po kilku godzinach z żalem opuściłam Londyn oraz mieszkających tam podróżników w czasie. W „Błękicie szafiru” znalazłam tylko jedną wadę: zdecydowanie zbyt szybko się kończy. Jeżeli tylko bym mogła, chętnie zostałabym z książkowymi bohaterami na dłużej. Na kolejną część czekam niemal jak na szpilkach, zwłaszcza po wprawiającym w dezorientację zakończeniu, o którym będę myśleć jeszcze przez długi czas.

Pełna zagadek, zabawna, inna – taka właśnie jest Trylogia Czasu. Czytanie jej to naprawdę wspaniałe doświadczenie. Dwie pierwsze części praktycznie od razu znalazły się wśród moich ulubionych powieści. Jak będzie z tomem wieńczącym historię Gwen, dowiem się już – bądź też dopiero – wiosną przyszłego roku.
Czy zachęcam do zapoznania się z serią spod pióra Kerstin Gier? Jak najbardziej! Jest to przeżycie, którego absolutnie nie można ominąć. Zapewniam, że kto raz uda się do tego niemożliwego do opisania świata, nie będzie chciał go opuścić.

Jesteś gotów, by odbyć najbardziej szaloną podróż w czasie w historii? Jesteś przygotowany na to, co zastaniesz w przeszłości? Czas uruchomić chronograf… Przygoda dopiero się rozpoczyna!

Premiera „Błękitu szafiru” już w październiku!
Po recenzję pierwszej części zapraszam tutaj.
Trzeci tom – „Zieleń szmaragdu” – już wkrótce!

Za książkę serdecznie dziękuję wydawnictwu Egmont!

32 komentarze:

  1. No nie! Kolejna szczęściara :) Zazdroszczę i czekam na październik :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale masz fajnie, że już mogłaś przeczytać tę powieść. No nic, mnie pozostaje czekać... ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Chętnie sięgnę po Trylogię czasu, zarówno jej pierwszy i jak i drugi tom zapowiadają się ciekawie. Muszę się najpierw rozejrzeć za "Czerwieniem rubinu"

    OdpowiedzUsuń
  4. Tytuły książek są genialne, strasznie mi się podobają :) No cóż, mam nadzieję, że trafią w moje ręce w najbliższym czasie :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Zapowiada się ciekawie:) Niestety mam zaległości, dopiero będę się zabierać za pierwszy tom;) Ale zgadzam się z poprzedniczką, już same tytuły są chwytliwe!

    OdpowiedzUsuń
  6. Kocham Trylogię Czasu. Obecnie czytam "Zieleń Szmaragdu" po niemiecku :) "Czerwień Rubinu" czytałam już ze trzy razy i byłam bardzo szczęśliwa mogąc przedpremierowo czytać tom2. Wszystkich co jeszcze nie czytali serdecznie zachęcam! Polecam także inną książkę Kerstin wydaną po polsku "Z deszczu pod rynnę".
    POZDRAWIAM !

    OdpowiedzUsuń
  7. Podpisuję się pod każdym słówkiem. Na pohybel Charlotcie! (Wybacz, musiałam ;))

    OdpowiedzUsuń
  8. Wpisuję ją na listy;). Wszystko przez Ciebie:D

    OdpowiedzUsuń
  9. zapowiada się ciekawie, więc może kiedyś przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie mogę się doczekać kiedy ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Po pierwsze - widzę, że chyba zmiany w szablonie? Bardzo ładny, prosty.

    O ile przenoszenie w czasie wydaje mi się szalenie intrygujące (szczególnie, że akcja nie dzieje się w teraźniejszości), to jednak mam nieodparte wrażenie, że ta książka jest trochę za bardzo... dla nastolatków? Może wydawnictwo mnie zmyliło (w końcu to oni wypuszczają na rynek Witch) albo ten wszechobecny romans. Masz wrażenie, że książka jest tylko i wyłącznie dla nastolatków, czy nadaje się też dla starszych czytelników?

    OdpowiedzUsuń
  12. @Cassin - niestety moja znajomość języka niemieckiego nie pozwala mi na taki eksperyment;) Ale mam nadzieję, że Tobie uda się przetłumaczyć kolejną część, a potem podzielisz się wrażeniami:)

    @niedopisanie - no cóż, trudno mi się nie zgodzić... :D

    @Nyx - tak zmieniłam szablon. Dziękuję:)
    W moim odczuciu jest to książka zarówno dla młodszych, jak i starszych czytelników. Co prawda główni bohaterowie są w wieku nastoletnim, ale wydaje mi się, że ta seria przypadnie do gustu znacznie szerszemu gronu odbiorców. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie czytałam nawet "Czerwieni rubinu", ale już czekam na zamówienie z księgarni :) Więc jak tylko będzie i ta część szybko się z anią zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Rany, wszyscy zachwalają, a ja do tej pory nie zaczęłam szukać poprzedniej części. Chyba mszę trochę poszperać w księgarni:)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. To jak twierdzisz, że dla mnie też się nada (chwila moment, ja mam jeszcze rok, żeby mnie skreślić z pocztu nastolatków! ;) ) to nie skreślam. Szczególnie, że ja mam problemy ze sobą i jak widzę piękną okładkę (a ta jest po prostu MAGICZNA) to niesposób mnie od niej oderwać i biję się ze sobą, żeby jej nie zdobyć, nawet jakby była beznadziejnym czytadłem. Ale wróciłam do Twojej poprzedniej recenzji pierwszej części i... chyba zapiszę na liście.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie czytałam niestety części pierwszej, a okładki są piękne. To chyba za mało powiedziane.. :) Recenzja bardzo mi się podoba, zachęca jeszcze bardziej do przeczytania tej serii.. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wszyscy zachwycają się tą serią i na pewno się z nią zapoznam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Przede mną pierwszy tom, po drugi też z pewnością przeczytam.
    Ciekawią mnie podróże w czasie, no a tu tego mi nie zabraknie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Początkowo zupełnie nie miałam w planach książek tej autorki, ale po Twojej recenzji chyba zmienię zdanie :) Brzmi naprawdę ciekawie.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  20. To, co chciałam napisać - napisała już Bujaczek. Dodam tylko, że odkąd siedzę siedzę na blogspot moja lista książek do przeczytania rośnie w zastraszającym tempie ...

    OdpowiedzUsuń
  21. Słyszałam wiele dobrego o tej serii. Nawet powoli zaczynam być coraz bardziej przekonana do kupna pierwszej części. Podróże w czasie, akcja? Brzmi interesująco. Chyba będę musiała zaatakować najbliższy Empik i wyposażyć się w te książki. Zainteresowały mnie :).

    OdpowiedzUsuń
  22. Początkowo niespecjalnie zainteresowała mnie ta seria, jednak teraz, po przeczytaniu wielu pozytywnych recenzji, zaczynam mieć na nią ogromną ochotę. Podróże w czasie nie są dość często spotykane obecnie w literaturze, gdzie królują wampiry i anioły :) Chyba muszę zapolować na "Czerwień rubinu".
    A tak na marginesie - bardzo fajny szablon. :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Ojj widzę, że ta seria robi coraz większą furorę!
    Podejrzewam, że w akcie opętańczego zachęcenia recenzją kupię ją całą za jednym zamachem;D Druga część w październiku, a nie orientujesz się kiedy kolejna?:)

    OdpowiedzUsuń
  24. @Scathach - trzecia, i zarazem ostatnia część pojawi się dopiero wiosną 2012 roku :(

    OdpowiedzUsuń
  25. To rzeczywiście późno.;/ Dziękuję za odpowiedź! W takim razie nie wiem czy wytrzymam do wiosny i wtedy kupić wszystkie, czy będę się jednak zaopatrywać pojedynczo. Wszystko zależy również od finansów;)

    Pozdrawiam ciepło i miłego dnia życzę!:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie mogę się napatrzyć na okładki, są takie śliczne <3
    Po serię mam zamiar sięgnąć, nawet pierwsza część już stoi na półce, ale chyba poczekam trochę, żeby nie czekać za długo na część drugą ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Coś w tych książkach musi być, bo czytam same pochlebne opinie. Muszę w końcu zdobyć pierwszy tom :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Wszystkie te przedpremierowe recenzje podsycają mój apetyt. Chyba przestanę je czytać, żeby jakoś wytrzymać do października.

    OdpowiedzUsuń
  29. Nie czytałam jeszcze pierwszej części, ale mam w planach, bo przeczytałam mnóstwo recenzji i każdy jest tak zachwycony, że muszę na własnej skórze się przekonać, co jest w niej tak czarującego :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Właśnie kończę część drugą ("Błękit szafiru"), ale oczywiście nie mogę się oprzeć przeglądaniu kilku stron do przodu zanim je przeczytam uważnie :) I mam wrażenie, że do kod do odczytania (na końcu) ma jakiś błąd... Czyżby wydawnictwo przedrukowało go z wersji niemieckiej nie dopasowując do polskiego wydania? A może jednak komuś z Was udało się go odczytać?
    Pozdrawiam i czekam na wieści.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)