wtorek, 24 maja 2011

Agnieszka Lingas-Łoniewska - "Bez przebaczenia"



Agnieszka Lingas-Łoniewska ma w swoim dorobku cztery powieści. Zadebiutowała książką „Bez przebaczenia”. Tytuł ten wielokrotnie obił mi się o uszy; podobnie, jak nazwisko autorki, z której twórczością nigdy wcześniej nie miałam styczności. Kiedy więc nadarzyła się okazja lektury powieści pani Lingas-Łoniewskiej, ochoczo zabrałam się do czytania. Mój entuzjazm brał się stąd, iż „Bez przebaczenia” to powieść, która ma morze pozytywnych opinii; tych negatywnych jest o wiele mniej. Z przykrością muszę stwierdzić, że powiększę grono osób niezadowolonych z tej książki.


Paulina Litwiak jeszcze do niedawna była szczęśliwą, zadowoloną z życia osiemnastolatką. Miała pasję, talent i kochającą rodzinę, składającą się z matki, ojczyma i przyrodniego braciszka. Marzyła o studiowaniu na Akademii Sztuk Pięknych; artystyczna dusza pozwalała jej na cieszenie się z każdego dnia. Jeden wypadek zmienił wszystko. Wypadek, w którym zginęła jej rodzina, a także dotychczasowa przeszłość. Wypadek, który sprawił, że dziewczyna musiała zamieszkać z nieznanym ojcem; żołnierzem, dla którego duma i honor to najważniejsze w życiu wartości. Gdy Paula przyjechała do domu rodziciela, poznała jego nową żonę i o trzy lata młodszego od niej syna. Atmosfera panująca w mieszkaniu była przytłaczająca, nieprzyjemna i przepełniona niechęcią. Ojciec Pauliny zachowywał się wobec córki oschle; nie poświęcał jej uwagi, unikał rozmów, a na jakikolwiek przejaw chęci wyrażenia własnego zdania reagował z agresją. Jego spojrzenie, gdy patrzył na nią, była po brzegi wypełnione nienawiścią i wrogością. Łączyły ich jedynie więzy krwi i wzajemna nieprzychylność. Paula czuła się w tym domu nieswojo i obco; jej największym marzeniem był powrót do rodzinnej miejscowości – póki co, niemożliwym do spełnienia. Dziewczyna zaczęła pogrążać się w coraz to większej rozpaczy, nękana sennymi koszmarami i demonami przeszłości. W głębi siebie ukryła tajemnicę, która – według niej – odebrała życie jej najbliższych. Poczucie winy towarzyszy jej dzień i noc. Gdy wydaje jej się, że już nigdy nie będzie szczęśliwa, staje się coś, co na nowo przywraca jej wiarę i pogodę ducha.


On od zawsze wiązał swoje losy z wojskiem. Trzy słowa: Bóg, honor i ojczyzna wystarczyły, by opisać całe jego życie, bezwarunkowo oddane służbie. Wychowany w sposób tradycyjny, od dziecka marzył o „tej jedynej’, której mógłby ofiarować pierścionek, przekazywany w rodzinie Sadowskich z pokolenia na pokolenie. Kiedy zobaczył ją: piękną, drobną, czarnowłosą dziewczynę już wiedział, że to jej szukał od tak dawna. Nie wiedział natomiast, że to córka jego szefa. Nie wiedział, jak wiele trudności stanie przed nim i ciemnowłosą osóbką, która jednym spojrzeniem skradła jego serce. Jedyna myśl, jaka krążyła mu po głowie, to ta mówiąca, że się zakochał: tak naprawdę, na zabój, po śmierć. Zaczyna spotykać się z czarnowłosą Pauliną; jest szczęśliwy jak jeszcze nigdy dotąd. Wystarczy jednak jedno niedopowiedzenie, jedno zatajone wydarzenie i ten, mogłoby się wydawać, idealny związek, zaczyna się rozpadać. Paula ucieka, wyjeżdża z miasta; Piotr udaje się w służbową podróż do Brukseli, trwającą dwanaście miesięcy. Wciąż się kochają, jednak czas, przez który się nie widzieli, zmienia wiele – jeśli nie wszystko. Czy wciąż jest dla nich nadzieja? A może po prostu najlepiej zostawić przeszłość za sobą, a obraz ich dwojga w pamięci i na rysunkach namalowanych przez Paulinę?


Na początku lektury pomyślałam: „Co za wspaniała opowieść!” Fabuła mnie zainteresowała, wciągnęła. Z uwagą śledziłam losy głównych bohaterów. Po pewnym czasie zaczęły wybijać mnie z czytania błędy typu: „ubrać kurtkę”. Później zaczęłam zwracać uwagę na częsty brak przecinków. Przewidywalność akcji również doskwierała – im dalej, tym łatwiej było domyślić się, co będzie dalej. Zauważyłam również, że autorka wciąż pisała o tym samym, zmieniając jedynie niektóre wyrazy. Dzięki temu powieść jest objętościowo grubsza, jednak uboższa, jeśli chodzi o tekst. Paulina i Piotr wciąż padali sobie w ramiona, a choć życie rzucało im kłody pod nogi, nie było sytuacji, której ta para nie byłaby w stanie zaradzić. Zdecydowanie brakowało mi jakiegokolwiek zwrotu w fabule, która by mnie zaskoczyła.


Jeżeli chodzi o postaci, występujące w „Bez przebaczenia”, to niestety niewielu udało mi się obdarzyć sympatią. Piotr był zaborczy, agresywny i często popadał w złość; Paula uważała, że to jej zdanie jest najważniejsze, często nie chciała słuchać innych, a dzień bez obrażania się był dla niej dniem straconym. Obydwoje byli zbyt dumni, by wyciągnąć rękę na zgodę i każde czekało, aż to drugie się odezwie, przeprosi… Obarczali się wzajemnie winą, uciekali, zamiast porozmawiać i wyjaśnić sobie pewne sprawy. Ojciec głównej bohaterki od samego początku działał mi na nerwy: wciąż ubliżał córce, traktował ją jak śmiecia, udawał, że jej nie widzi. Jedyną osobą, którą trochę polubiłam, był przyrodni brat Pauliny, Kuba. Występował on jednak zbyt rzadko, by można było się czegoś więcej o nim dowiedzieć, a szkoda.


Nie spisuję tego utworu na straty, choć muszę przyznać, że bardzo rozczarowałam się debiutem Agnieszki Lingas-Łoniewskiej. Spodziewałam się naprawdę niezłej powieści, a otrzymałam przeciętne czytadło z niewyrazistymi bohaterami. Nie lubię również, gdy wszystkie rozwiązania podane są czytelnikowi jak na tacy; kiedy zupełnie nie musi on myśleć nad alternatywnymi wyjściami z sytuacji. Nie będę nikogo zachęcać ani zniechęcać do przeczytania „Bez przebaczenia”, ponieważ wiem, iż z pewnością znajdą się osoby, którym ta historia przypadnie do gustu. Z przykrością stwierdzam, że boleśnie się zawiodłam na tej powieści. Oczekiwałam czegoś więcej, a otrzymałam jedynie namiastkę tego, czego się spodziewałam.

Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości autorki oraz serwisu Sztukateria. Dziękuję!

16 komentarzy:

  1. I jestem w kropce. Czytałam wiele dobrego, jak i sporo złego o tej książce i sama nie wiem co myśleć. Chwilowo sobie odpuszczę, ale... Nigdy nie mów nigdy:D
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Po twojej recenzji wiem, że nie przeczytam tej książki. ;D

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam u siebie w biblioteczce "Zakręty losu" tejże autorki, jeżeli one mi przypadną do gustu to chętnie sięgnę po kolejne pozycje, a jeżeli nie, to wiadomo.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie planuję. Po pierwsze polska literatura jest... dziwna, a po drugie Twoja recka rozjaśniła dylemat "być czy nie być" (albo raczej "przeczytać czy nie przeczytać") ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam ją w domowej biblioteczce :)
    Ale troszkę ostudziłaś mój zapał,więc sobie trochę poczeka na lepsze czasy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chyba jednak się nie skuszę - wypunktowane przez ciebie błędy skutecznie mnie zniechęcają.

    OdpowiedzUsuń
  7. to jedna z najbardziej kontrowersyjnych książek ostatniego czasu ;) muszę w końcu przeczytać i sprawdzić jak ją odbiorę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Sama nie wiem. Na pewno jej nie przeczytam w najbliższym czasie, o ile to kiedyś.

    OdpowiedzUsuń
  9. O tej powieści czytałam już bardzo różne opinie. Dla jednych jest dobra, dla innych przeciętna lub beznadziejna. Muszę sama się przekonać jak ją odbiorę, zwłaszcza, że nie czytałam jeszcze nic Pani Lingas - Łoniewskiej.

    OdpowiedzUsuń
  10. przywracasz mi wiarę, że nie tylko mnie się ta książka nie podobała. Zupełnie zgadzam się z Twoją opinią.

    pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja czytałam jej powieść Za zakrętem i bardzo mi się podobała.

    Przyznam, że Twoja recenzja mnie trochę zniechęciła bo też zbytnio tego nie lubię...

    OdpowiedzUsuń
  12. a ja nie czytałam żadnej książki tej autorki ale nie ukrywam wszystkie opinie, i te pozytywne jak i te negatywne zachęcają mnie do lektury! Wszak muszę się na własne oczy przekonać jak to z nią jest ;)
    w takim razie może sięgnę po Zakręty Losu? Zobaczę co mają w bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Wielokrotnie słyszałam już o tej książce i nawet w końcu zaczęłam się zastanawiać, czy nie warto przeczytać, ale chyba jednak nie. Wolę nie tracić czasu, którego i tak mam na czytanie niewiele, a książek mnóstwo.

    OdpowiedzUsuń
  14. O książce "Bez przebaczenia" słyszałam różne opinie - zarówno pozytywne, jak i negatywne. Mimo to, mam zamiar ją przeczytać i sprawdzić na własnej skórze, czy jest ona warta polecenia :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Wszędzie widziałam poztywne opinie tej książki... Hmmm. Mam jednak wielką ochotę ją przeczytać;)))

    OdpowiedzUsuń
  16. Oł... pierwszy raz znalazłam negatywną opinię tejże książki. O dziwo, dzięki temu pewnie ją przeczytam (za dużo dobrych recenzji powoduje u mnie odruch wymiotny). Wg mnie trzeba zaznaczać plusy i minusy, a zwykle o minusach wspomniane nie jest. Więc... dzięki za minusy :D

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)