piątek, 22 kwietnia 2011

Dzień książki.

Dzień KSIĄŻKI:) 

Światowy Dzień Książki... Doskonały moment, by zastanowić się nad tym, co dla nas znaczy książka, czym jest czytanie, dlaczego czytam...
Wypowiedz się na ten temat, korzystając z pola komentarz na dole strony...
Zobacz, co mówią nasi recenzenci...
Poznaj opinię pisarzy...

Książka? - to praca. A czytanie?- to gra wstępna! Tak zabrzmiała moja pierwsza odpowiedź. Oj, niedobrze. Nie po raz pierwszy wychodzę na kogoś kto niewiele czyta bezinteresownie. Ale na swą obronę mam dwa argumenty: po pierwsze, nawet jeśli dziewięćdziesiąt procent tego, co czytam służy później, w ten lub inny sposób, temu co napiszę, to czytam to z przyjemnością. Znajduję upodobanie w Metodach rozmiękczania kości i w Dawnym złotnictwie, i w Roślinach leczniczych, i w Kulinariach Wczesnego Średniowiecza nie mówiąc o takiej rozkoszy, jak Kalevala czy Edda Poetycka. Przyznam się, że są książki, z których wykorzystuję niewiele, ale za to wciągają mnie zwykle na znacznie dłużej niż trzeba. Wśród nich prym wiedzie Sekcja zwłok (trzymam przy łóżku).

O ile więc dzisiaj czytam w większości po to, by pisać, o tyle wciąż w pamięci mam czas, gdy książka kojarzyła mi się z wagarami. Był cały zestaw przedmiotów w liceum, z których urywałam się, by czytać – wyłącznie dla przyjemności. Był park i drzewo nad rzeką – miejsce zbrodni. I, choć dzisiaj boleśnie odczuwam braki wynikłe z nieobecności na lekcjach (zwłaszcza łacina i francuski stoją mi ością w gardle), o tyle żadnej z tamtych chwil nie oddałabym za nic. W dowolnej chwili mogę przywołać zapach czekolady nieopatrznie wgniecionej w grube stronice bibliotecznego Verne’a, bo czytanie było równie rozkoszne jak łasowanie. I ciii… mam nadzieję, że moje córki nie domyślą się, że ten niecny proceder zaczęłam w podstawówce… 
~Elżbieta Cherezińska, autorka książek "Ja jestem Halderd. Północna Droga", "Saga Sigrun. Północna Droga"," Pasja według Einara. Północna Droga", "Byłam sekretarką Rumkowskiego. Dzienniki Etki Daum", "Gra w kości"

Książki mają niezmiernie duży wpływ na moje życie od chwili, w której moja mama po raz pierwszy przeczytała mi bajkę.
Gdy byłam dzieckiem, książki stanowiły przejście do magicznego świata.
Gdy byłam nastolatką, przynosiły nadzieję i wytchnienie, kiedy najbardziej tego potrzebowałam.
Będąc dorosłą kobietą, wciąż jestem inspirowana i oczarowywana przez książki. Dzięki nim nieustannie zmieniam swój pogląd na świat.
~Alyson Noël, autorka cyklu ,,Nieśmiertelni": ,,Ever", ,,Błękitna godzina", ,,W cieniu klątwy", ,,Mroczny płomień"

Chiński mędrzec Czuang-tsy powiedział: ,,Śniło mi się tej nocy, że byłem motylem, i teraz nie wiem, czy jestem człowiekiem, który śnił, że jest motylem, czy może motylem, który śni teraz, że jest człowiekiem."
Żyję w każdej z czytanych książek i żadnej nie zapominam. Niektóre zachowuję w pamięci, by w nich mieszkać lub je odwiedzać, na inne tylko patrzę, pewne pozostawiam ku przestrodze. Tworzą barwną mozaikę światów równoległych, nigdy do końca nie poznanych: są tam rajskie ogrody, domy rodzinne, przybytki wiedzy, firmy handlowe, szpitale i bezludne wyspy. Są pola bitewne, obozy pracy, kilka chlewów i jedna kloaka. Reprezentują wszystkie pory roku, wszystkie kontynenty, wszystkie epoki. Nie tylko nie usuwam żadnej z tych rzeczywistości, lecz ciągle jeszcze je dodaję.
I nie wiem, czy żyję tu i wyobrażam sobie, że przebywam tam, czy żyję tam i tylko wyobrażam sobie, że jestem tu.
~Katarzyna Kwiatkowska, autorka książki Zbrodnia w błękicie

7 komentarzy:

  1. Mimo, że kocham czytać to od czasu jak prowadzę współpracę jest to trochę dla mnie jakby pracą. Bo jeżeli książka nie jest wysokich lotów to i tak muszę ją przeczytać, a czasami zdarza się tak, że w miesiącu książek, które ja chcę przeczytać, bo zalegają na mojej półce czy liście nie daję rady nawet z tej półki zdjąć. Ale kocham czytać mimo to i robię to w każdej wolnej chwili.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka hmm.. wprowadza mnie w świat wyobraźni i magii prawdziwej miłości;))

    OdpowiedzUsuń
  3. Książki są dla mnie lepszym światem. Odskocznią od problemów, rutyny i monotonni. Pozwalają mi przeżyć przygody o jakich nawet nie śniłam. Uciekając na kilka godzin od problemów mogę odetchnąć. Nie myśleć o szkole i sprawach które mnie przytłaczają. Kocham książki i nie wyobrażam sobie życia bez nich...

    OdpowiedzUsuń
  4. fajny blog. jesli lubisz czytać zapraszam do mnie;) http://serialeifajnebajki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytam, bo lubię... A dlaczego lubię? Bo dzięki książkom mogę zwiedzać świat, uczyć się, poznawać inne kultury i obyczaje. Ale również dzięki książkom mogę wraz z bohaterami snuć intrygi, rozwiązywać zagadki, czy też przeżywać miłosne zawody. Zdobywam tez dzięki nim doświadczenia i poznaję różne sekrety, czy historie, które często mają dla nas jakieś lekcje :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dlaczego? Bo uwielbiam wchodzić w ten "inny" świat i razem z bohaterami przeżywać ich rozterki i radości.

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)