środa, 16 marca 2011

Kristina Ohlsson - "Odwet"


To było moje pierwsze spotkanie ze szwedzką pisarką kryminałów, Kristiną Ohlsson, choć Odwet to już druga część serii z Fredriką Bergman w roli głównej. Spotkanie pierwsze i prawdopodobnie ostatnie.

W Sztokholmie zostały znalezione zwłoki małżeństwa Alhbinów. Wszystko wskazuje na to, że Jakob Alhbin, pastor i działacz na rzecz emigrantów, zastrzelił swoją żonę, a następnie siebie. Jednak w czasie śledztwa wychodzi na jaw wiele nowych wątków i sprawa się komplikuje. Czy Jakob był w stanie zrobić coś takiego? W końcu cierpiał na depresję. Podobno dokonał zbrodni po dowiedzeniu się, że jego córka, Karolina, zmarła wskutek przedawkowania narkotyków. Sąsiedzi jednak twierdzą, że córka Alhbinów była czysta i nie brała używek. Co wydarzyło się tak naprawdę? I kto prześladuje szwedzką dziennikarkę? 

Bardzo szybko zorientowałam się co i jak, pomimo tego, że nie czytałam książki Niechciane, która poprzedza Odwet. A zakończenie dosłownie wbija w fotel - muszę przyznać, że nie tego się spodziewałam. Cała sprawa jest bardzo pokręcona i nie pozwala się nudzić miłośnikom rozwiązywania zagadek. Jest jednak jedno ale.
  
Zabierając się do czytania, oczekiwałam kryminału, który bez reszty by mnie wciągnął i nie pozwalał na oderwanie się od lektury. Wielowątkowe, skomplikowane śledztwo - kusi napis na tylnej okładce. Fakt, śledztwo było skomplikowane, ale spodziewałam się czegoś innego. W pewnych momentach miałam wrażenie, że dochodzenie było tylko tłem dla zupełnie innej historii - chodzi tu o życie prywatne bohaterów. Sądzę, że Kristina Ohlsson zbyt dużo czasu poświęciła na opisywanie rozterek i problemów detektywów. Kiedy sprawa prowadzona przez Alexa, Joara, Pedera i Fredrikę zaczynała mnie ciekawić, autorka wracała do przedstawiania tego, co też dzieje się u bohaterów. Na początku nie przykładałam do tego większej uwagi, ale później zaczęło mnie to naprawdę irytować. W końcu "co za dużo, to niezdrowo".

Książka nie powaliła mnie na kolana, ale myślę, że niektórym się ona spodoba. Ja osobiście nie przekonałam się do pani Ohlsson, lecz na pewno znajdą się ludzie, którym jej styl pisania przypadnie do gustu. Nie polecam ani nie zniechęcam - decyzję o przeczytaniu Odwetu musicie podjąć sami.

Moja ocena: 6/10

Książkę otrzymałam od serwisu NaKanapie, za co serdecznie dziękuję.
 

11 komentarzy:

  1. również dostałam ten egzeplarz do zrecenzowania więc specjalnie nie czytam Twej recenzji :) Wyhaczyłam jednak niezbyt wysoką ocenę, co mnie trochę zmarwtiło ale się nie zrażam. Dziś zaczynam lekturę, po jej przeczytaniu i recenzowaniu powrócę tu i porównam nasze opinie :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem ciekawa, czy Ci się spodoba:) Miłego czytania!:))

    OdpowiedzUsuń
  3. Hmmm... Kryminały to nie moja bajka ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. z Twojego opisu "Odwet" kojarzy mi się z "Uwięzionymi" Hilary Norman, których niedawno czytałam. tamta książka mi się podobała więc i po tą chętnie sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zastanawiam się, czy ta pozycja przypadnie mi do gustu, skoro twierdzisz, że autorka poświeciła zbyt dużo miejsca w książce na problemy detektywów. Już raz czytałam taką książkę: nastawiłam się na kryminał, a wątek kryminalny był tylko tłem, przez co byłam początkowo zła. Ale może jak wpadnie w ręce to przeczytam, bo będę wiedzieć czego mniej więcej powinnam się spodziewać ;)

    Dodaję do odwiedzanych i pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Raczej nie jest to gatunek, jaki zazwyczaj czytam... Także.. odpuszczę sobie...

    PS. Dodaję do linków :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam kryminały, ale w tym wypadku chyba nie przeczytam. Wątki, dotyczące policjantów prowadzących śledztwo są potrzebne, ale nie mogą być dominujące.

    OdpowiedzUsuń
  8. Może kiedyś przeczytam.
    Okładka mi się spodobała ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Miło mi poznać kolejną zaczytaną Gimnazjalistkę, musimy przeciwstawiać się opinii, według której młodzież nie czyta! A co do samej książki, to szczerze mówiąc nie przepadam za kryminałami, ale może kiedyś, kiedy góry książek 'do przeczytania' stopnieją, sięgnę po nią. Pozdrawiam gorąco

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie przepadam za kryminałami, więc nie wiem, czy sięgnę po to dzieło. Za to z niecierpliwością czekam na recenzję "Claude i Camille" - sama czytam tę książkę i moje wrażenia jak na razie są pozytywne :)

    OdpowiedzUsuń

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z całym postem.
Każdy komentarz wiele dla mnie znaczy, w miarę możliwości staram się na nie odpowiadać. Zachęcam do dyskusji! :)

Etykiety

Agatha Christie (1) Aisling Juanjuan Shen (1) Akademia Mitu (1) Akademia Wampirów (2) Akcent (1) Akurat (1) Albatros (2) Alexander Gordon Smith (1) Ally Condie (1) Alyson Noel (2) Amanda Hocking (1) Amazonka (1) Amber (12) Amie Kaufman (1) Amy Kathleen Ryan (1) Amy Meredith (1) Andy Weir (1) anime (1) Anja Snellman (1) Anne Bishop (1) Anne Cassidy (2) antyutopia (8) ArsMachina (2) Asia Bibi (1) Audeo (1) Bellona (1) Beth Revis (3) biografia (1) Bree Despain (3) Brodi Ashton (1) Bukowy Las (10) Bullet Books (1) C. R. Zafón (1) C. S. Lewis (1) C. W. Gortner (2) Carol Rifka Brunt (1) Carrie Ryan (1) Cassandra Clare (4) Celine Kiernan (3) Charlaine Harris (2) Charlee Fam (1) Charlotte Bronte (1) Chemiczne Światy (1) Christina Baker Kline (1) Claire North (1) Colleen Hoover (1) Colleen Houck (2) Cora Carmack (1) Córki Księżyca (1) Czarna owca (3) Czwarta strona (1) czytnik (1) Danielle L Jensen (1) Dary Anioła (2) Denise Kiernan (1) Diabelskie Maszyny (2) Diane Chamberlain (2) Dobrani (1) Dolnośląskie (14) Dorota Katende (1) Dreams (2) dystopia (1) Dziewczyny nie płaczą (1) e-book (1) E. Lockhart (1) Egmont (5) egzemplarz recenzencki (70) ekranizacja (2) Elizabeth Chandler (1) Elizabeth Gaskell (2) Emily Giffin (1) Emmy Laybourne (1) Erica Spindler (1) erotyczna (2) Esprit (4) Eve Silver (1) Fabryka słów (7) fantastyka (37) Federico Moccia (1) Feeria (2) film (3) Foka (1) Galeria Książki (5) Gra (1) GWF (4) GWP (1) Hakan Nesser (1) Hanna Cygler (1) Herkules Poirot (1) historyczne (3) horror (2) Initium (1) inne (22) Isabell Pfeiffer (1) J. K. Rowling (1) Jaguar (18) Jakub Ćwiek (1) Jana Frey (1) Janet Evanovich (3) Jennifer Clement (1) Jennifer E. Smith (1) Jennifer Estep (1) Jennifer Niven (1) Jenny Downham (1) Jessica Brody (1) Jo Nesbø (1) Joanna M. Chmielewska (2) Jodi Picoult (5) Joelle Charbonneau (1) John Green (1) John Lennon (1) John Marsden (4) Josephine Angelini (1) Julie Cross (1) Julie Kagawa (1) Jutro (4) Karol Lewandowski (1) Karolina Wilczyńska (1) karty (1) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (1) Katja Millay (1) Kelly Creagh (2) Kendare Blake (1) Kerstin Gier (3) Kevin Wilson (1) Kiera Cass (4) Kindle (1) Klątwa tygrysa (2) Kody Keplinger (1) konkurs (2) Królestwa Nashiry (1) kryminał (6) Książnica (2) L. A. Weatherly (1) Las Zębów i Rąk (1) Lauren Barnholdt (1) Lauren DeStefano (1) Lauren Kate (1) Lauren Oliver (4) Legenda (1) Libba Bray (2) Licia Troisi (1) Lisa Renee Jones (2) Lisa Scottoline (1) literatura faktu (3) literatura polska (24) literatura zagraniczna (216) Lois Lowry (1) losowanie (1) Lubimy Czytać (1) Lucy Ferriss (1) Lynne Ewing (1) Mag (7) Maggie Stiefvater (1) Mak Verlag (1) Mała Kurka (2) Mara Dyer (2) Mari Jungstedt (1) Marianne Curley (1) Marie Lu (1) Marie Rutkoski (1) Marissa Meyer (1) Mark Blake (1) Marquez (1) Marta Stefaniak (1) Matras (4) Mats Strandberg (1) Max Brooks (1) Meagan Spooner (1) Media Rodzina (1) Megan Whalen Turner (2) Melinda Salisbury (1) Melissa de la Cruz (1) MG (6) Michael Grant (1) Michelle Corasanti (1) Michelle Hodkin (2) Mira (5) młodzieżowe (10) Monument 14 (1) Moondrive (3) Morgan Matson (1) Muza (5) muzyka (1) Na Kanapie (1) Nalini Singh (2) Naomi Novik (1) Nasza Księgarnia (7) Nevermore (2) new adult (1) Nicholas Sparks (2) Nieśmiertelni (1) Niezgodna (1) Niezwyciężona (1) Nina Reichter (1) non fiction (1) Novae Res (9) nowości i zapowiedzi (1) obyczajowe (23) Olga Rudnicka (1) Orphan black (1) Oscar Wilde (1) Otwarte (16) Papierowy Księżyc (2) Papierowy Motyl (1) Paradoks (2) Pascal (2) Penguin (1) Piąta fala (1) po angielsku (1) podsumowanie (24) Poligraf (1) poradnik (2) postapokaliptyczna (4) Promic (1) Prószyński i S-ka (32) przygodowe (1) Publicat (13) PWN (1) Querida poleca (1) Rachel Ward (1) Rainbow Rowell (1) Rebecca Donovan (1) Rebis (5) rekomendacje (1) Remi (1) Replika (2) Richelle Mead (3) Rick Riordan (1) Rick Yancey (1) Robin Bridges (1) Saga księżycowa (1) Samanta Shannon (1) Sandra Gulland (1) Sara B. Elfgren (1) Sara Grant (1) Sara Shepard (1) Sarah J. Maas (1) Sarah J. Mass (1) Sarah Waters (1) science fiction (2) serial (2) Simon & Schuster (1) Solomon Northup (1) Sonia Draga (1) Sophie Hannah (1) SQN (4) Stentor (2) Stephanie Perkins (1) Stephen Chbosky (1) Stephen King (2) stosik (37) Strażnicy Veridianu (1) Studio Astropsychologii (1) survival (1) Szklany tron (2) Sztukateria (14) Świat książki (4) tag (2) Tahereh Mafi (1) Tammara Webber (2) Tania książka (1) Telbit (1) The Beatles (1) thriller (1) Tricia Rayburn (1) Trylogia czasu (3) Trylogia Moorehawke (3) Upadli (1) Uroboros (3) Veronica Roth (3) W. A. B. (1) W.A.B (1) Weltbild (1) Wilga (3) Włóczykijka (5) Woblink (2) Wydawnictwo Literackie (1) wymianka (1) wyzwanie (1) YA! (4) young adult (13) Young adults (4) Yrsa Sigurdardottir (1) z bibliotecznej półki (8) z własnej półki (79) zapowiedzi (8) Zielona sowa (3) Znak (7) zombie (1) Zysk i S-ka (2) Żelazny Dwór (1)